søndag 31. januar 2010

Måltidsplanlegging ja...

De som kjenner meg vet at jeg har noe som PCOS og sliter litt med det om dagen. Det hadde stabilisert seg ganske bra, men for fire måneder siden begynte hormonene så smått å svinge igjen. Utrolig slitsomt.
Det finnes ingen kurs for pcos, men man kan dysse ned slitsomme symptomer ved hjelp av stabilt blodsokker, regelbunden trening, evt hormonpreparater, og ikke minst søvn og sol. 
Det værste med dette syndromet er at man kan bli infertil.  Jeg har desverre havnet i denne kategorien, men gråter ikke lenger av den grunn. JEg ser på kroppen min som en maskin som kan justeres litt underveis for å kunne fungere bedre. og nå er det frem med verktøyet igjen :)
Jeg har testet ut kroppen min med forsjkellige type livsstilsdietter og vet veldig godt hva som fungerer og ikke. Men nå nå skal jeg prøve å endre litt kostholdet igjen. Tydelig at kroppen min er i " sparemodus " og det er slitsomt for hodet og gir ingen særlige gode resultater værken i prestasjon eller motivasjon. Jeg bruker et program som heter " Helsevakten" for å sjekke at jeg får i meg det jeg skal. Så nå blir det spennende om det skjer noe her.. Det er veldig typisk for de med PCO å slite om vinteren i mangel på D -vitaminet fra sola. Dette gjør at jeg gleder meg desto mer til turen til Tyrkia i Mai. At jeg reiser i Oktober er også utrolig bra for det er rundt den tiden hormonene gjerne tar litt av...  Men det jeg skulle frem til med dette er at når man lever på en viss måte hele tiden i forhold til mat er det viktig å variere litt innimellom. Jeg skal nå justere og se om det er noe som jeg bør gjøre annerledes. Da ser jeg på kostholdet to uker fremover ikke bare en dag. Å planlegge måltider er den beste nøkkelen til å klare en endring  i spisemønsteret. Nå skal ikke jeg endre livsstil og spisemønster, kun mengeden av ingredisenser, men allikevel er det veldig godt å holde seg til en plan.  Dersom man lager maten på forhånd , ja gjerne for fem dager om gangen, da sparer du deg for voldsomt mye hodebry og ikke minst tid og penger. JEg steker opp endel kylling nå, men det deler jeg i biter og fryser ned og legger i luft-tette bokser. Koker opp litt quinoa og blander det sammen så har jeg ferdig lunsj til flere dager. Jeg tar selvfølgelig og spiser grønnsaker ved siden av også , men de deler jeg først opp samme dag.
Jeg kan fint være impulsiv og spise på restaurant en dag, men jeg vet hva slags type mat jeg skal holde meg til på forhånd.


MEd PCOS må man holde seg i form mer enn det som er normalen for å ha det godt med seg selv. Jeg mener at en treningsøkt hver eneste dag er på sin plass, men at de dagene det ikke trenes så går man tur. PCOS kommer i flere " fasonger" og den vanligste er rund, men det er også de som har så mye mannlige hormoner at de bærer mer mannlige preg i form av meget smal mannlig kropp, men det hører ikke med til normalen. Victoria Beckham mener dette er årsaken til sin magre kropp. ja, ja.. maybe.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogglisten