mandag 22. august 2011

Matbokser /Mattermoser

Jeg driver med et innlegg med mange forslag til matpakker for barn og voksne. Siden jeg er morgenkvalm som fy i dag holder jeg meg unna kjøkkenet, men legger ut noen linker til bra matbokser. Tiden er over da man fikk to blingser i matpapir med seg på skolen, dagene på skoler er lengre og kravet til sunn mat, god mat, stilig mat osv har steget betraktelig. Og en skikkelig matpakke krever en skikkelig matboks.  Her er mine anbefalinger og mange av de har jeg selv og er kjempefornøyd.
Hva synes du- frister noe av disse ? 


For de minste: 
"Goodbyn". Kommer i to størrelser og innkluderer en liten drikkeflaske.
Den er enkel å åpne, skiller matvarene bra fra hverandre ,den tåler maskinvask,
 pluss at det kommer med klistremerkeark slik at barna kan gjøre sin egen matboks litt unik.
PRIS:  To størrelser - 189 og 249,-  Kjøpes på nett : www.lotusbarn.no 

Kotobuki 2-Tiered Bento Box, Frog Face
" KONTOBUKI" , to etasjers matboks med små beger til "dip", saus, nøtter o.l. Jeg har ingen erfaring med denne selv, men du kan lese andres erfaring med Kontobuki på www.Amazon.com. Blir vel til at jeg bestiller  en slik til Knøttet når han/hun begynner i barnehage. 
Babuska Trio
"BABUSKA TRIO" . Denne har vi og den er kjempefin.
Du kan velge om du vil ha to bokser med mat oppbevart i den største (17,5 cm lang fra kortside til kortside),
eller ha de mindre variantene hver for seg eller i en større matpakke med annen mat. Kan maskinvaskes.
Kjøpes av en Tupperwareforhandler. Pris : Mener  det var mellom 200 og 300,- 

Til de "store" :
Min favoritt :)

"LAPTOP LUNCH BOX" Flott matboks med mange mindre bokser , bærebag, bestikk, oppskriftshefte og drikkeflaske.
Finnes i flere varianter også med  futeral og ispose. Du kan kjøpe innhold til matboksene separat .
Drikkeflaske og bærebag medfølger. Kan kjøpes i Norge på www.godestunder.no eller på Amazon ( flere variamter).
Bagel Chips and Whole Wheat Pita Slices, Cheddar Cheese Slices, Plum Tomatoes and Sugar Snap Peas, Spinach Dip, Green Grapes
" Tupperware"
Stor matboks med veggskille om man ønsker det. Bildet er gammelt, men matboksen er som ny uansett hvor ofte den vaskes i maskin. Stjerna bruker den hele tiden  og har aldri klaget på at den har lekket osv.
Den rommer god plass til mindre bokser.
 Eksempel her er tre knekkebrød, en yoghurt, boks m grønnskaer, eple og gulerot.
Fit & Fresh Kids Value Lunch Set, 17 Piece Set
" Fit & Fresh Kids Lunch Set". Her er det bare å velge og vrake i bokser. Det flotte med dette merket er at det er innebygd kjøle-element i matboksene! Genialt! Her har du frisk frukt, kald kesam, og ingen svett ost på knekkebrødet! Kjøpes på Amazon.com. Anbefaler deg å ta en titt på resten av sortimentet -
Hele settet koster under 100,- ( pluss porto..)


For studenter og voksne:
Box Appetit - White/Lime
"BOX APPETIT" . Denne er jeg veldig fornøyd med. Den er 100% tett så du trenger ikke bekymre deg for oljer osv skal lekke ut. Den er spesialtilpasset Sushi, men så langt har Stjerna og jeg brukt den til kyllingsalat med quinoa og mandler ved siden av ( Det er to beholder inni du kan ha mat separat om du vil..) og kyllinggryte med salat. Helt topp. Du kan oppbevare servietter på innsiden av matboksen uten at den blir sølete og det følger med gaffel. Kjempebra! Kjøpes på nett eller på TING i Oslo. 
Fit & Fresh Lunch on the Go (Colors May Vary)
"FIT & FRESH"  Lunch on the go. Genial matboks hvor det følger med kjøleelement til å legge under, i mellom  eller over boksene/maten.
Jeg er ikke glad i lunken lunsj med mindre den skal være det så dette er helt topp. Kjøpes her på Amazon.com for bare 50-60,- 

SUPPETERMOS. 

hero image
"FOOGO" Thermos. Denne er super til de yngre eller til mellommåltid til de eldre. Selger masse i USA og  har et bra rykte på nett.Den skal være lekasjesikker. Har ikke prøvd den selv, men bestilt en til Stjerna nå.
 Du kan oppbevare varme gryteretter , kalde retter frukt osv i den .
Kan kjøpes på Amazon.com  for ca 100,-

Stay Fit Soup/Meal Container , EZ Heat

"STAY FIT SOUP" Genialt!
Den holder supper/gryter varme lenge og tilbakemeldingene på de er kjempebra. Kun ett problem, de er lekasjesikre, men lokket kan være vanskelig å skru av. Har lest at noen til slutt har gitt opp,mens andre ikk eopplever dette. Jeg kan ikke anbefale den selv, men skal kjøpe en i gave til samboern her så han kan spise den fantastiske linsegryta  vår på jobben også : ) Da  kommer jeg  med tilbakemelding når den er utprøvd.  AMAZON.com

Thermos mattermos i stål - 186291
"THERMOS"  Stor mattermos på 1,2 liter med bred åpning til å få ut maten.  Perfekt til å ta med seg supper, gryter, pølser o.l Kan kjøpes på Jernia i butikk, på nett eller på amazon.com. På Amazon finner du også mindre varianter.
Har du funnet deg en favoritt ? Vet ikke hva det er med meg og matbokser, men det er så mye morsommere å lage mat til Stjerna ( og meg selv...) når boksene er skikkelige! 

Ha en bra dag så lover jeg å lage et innlegg med masse inspirasjon bare jeg blir i litt bedre form : )  Marie 

7 kommentarer:

Mona sa...

Takk for tipsene! Jeg går for den første til barn. Ser superkjekk ut.

lovelyliller.com sa...

oooh! Den laptop boksen og suppeboksen kunne jeg mer enn gjerne ha tenkt meg! kjempekjedelig at du er kvalm. Jeg anbefaler ingefærte!! :D

Anett sa...

Hei Marie - takk for bra matboks-innlegg !!
Jeg har egentlig byttet ut alle plastbokser med metall (sunnere, avgir ikke farlige stoffer i maten over tid) men nå som jeg forsøker å kjøre Fanny mer over på lavkarbo-kosthold (hun er nok, som sin mor - ganske insulinfølsom, og siden glutenfritt mel og produkter laget av dette er med på å øke blodsukkeret og fettlagring i enda sterkere grad enn hvetemel, så er det lett å spise for mye og ikke minst altfor mye karbohydrater, ønsker ikke at hun skal få et vektproblem når hun blir større - slik jeg har hatt mer enn halve livet)så ser jeg nå behovet for å ha små bokser (som holder tett!) i selve matboksen. Hun får med seg mye middagsrester og "våte" retter - og er da superavhengig av at alle bokser holder seg tette - så det ikke blir ett eneste søl o matboksen. Så litt på de Babuska-boksene og de andre som hadde små rom inni - vet du om disse også holder på væske? (dvs våtere mat som gryteretter, cottage cheese etc)
Takknemlig for svar ! :-)

Marie sa...

Hei!
JA, jeg har ikke brukt metall på mange år, men det er jo fordi jeg alltid har hatt med meg mat med olje, kesam + + + overalt. Synes metall ruster fort og blir skranglete og sølete som du skriver. Babuskaen er ikke dyp nok til yoghurter og cc. Stjerna får grønnsaker, frukt og nøtter pluss annet av tørrvarer. Lap-top lunch kan du fint ha cc i. Den desidert tettest matboksen er "Box Appetit". De har også en liten variant. Ellers er jo den suppe-termosen til barn kjempesmart, men har den ikke selv. BEstilt til Stjerna nå så det blir moro å teste. HUn føyr jo frem og tilbake på trening hele tiden så må jo følge etter henne med kniv og gaffel overalt. Da er det så digg med skikkelig bokser :) Hei så lenge : ))

Anett sa...

Supert ! Da går jeg for Box Appetitt - de to rommene inni lekker altså ikke over i hverandre ?
(så man kan ha tørt i den ene og "vått" i den andre?)

Kunnskapsriktrening sa...

Så mange bra tips til matbokser:) Fin side du har, skal definitivt følge med!

Marie sa...

Anett : JEg har ikke forsøkt annet enn linsegryte og salater med oljer, og salat med cc i samtidig i den, men det har gått helt fint. Yoghurt er jeg mer usikker på.. Da hadde jeg nok satset på de små boksene til Laptop Lunch, men jeg kan jo prøve for deg i morgen : )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogglisten