fredag 16. september 2011

10 gode grunner for å trene under graviditet

" Alle" er gravide nå og tenkte  derfor  at jeg kan inspirere "alle" til å være aktive under svangerskapet. Hadde gravide som ikke er aktive vært klar over  helse-effektene og alle bonusene ved å trene jevnlig så ville de kanskje ikke vært så mye i ro.. 

Foto: Beate Sundstrøm 
  1. Du slipper å legge på deg uønsket vekt. Kanskje ikke den viktigste grunnen, men den mest likte grunnen. 
  2. Du senker mulighetene for å utvikle diabetes type2 og svangerskapsdiabetes med hele 27% ! 
  3. Gravide i form melder om et lettere/enklere 3. trimester for både kropp og sinn. 
  4. Man føder et "fit" barn uten unødvendig høy vekt. 
  5. Aktive gravide blir sjeldent forstoppet. Hvem vil vel være det.. Da minsker også mulighetene for hemoroider! Tren sier jeg bare...
  6. Kommende mødre som trener får sjeldnere problemer med sliten og trøtt rygg under svangerskapet. 
  7. Man får mer energi enn om man tar det helt med ro.
  8. Man får lettere tilbake kroppen sin etter fødsel.  Noen opplever også en strammere og flottere figur etter fødsel dersom de har trent jevnlig gjennom hele svangerskapet! 
  9. Du får mer styrke og energi til selve fødselen og vil oppleve denne fysisk lettere enn om du ikke har trent jevnlig. Her er det selvfølgelig ikke snakk om spesielle tilfeller og smerte. 
  10. Trener du streching eller yoga under svangerskapet vil du oppleve å bli mykere enn noen gang da hormonet relaxin gjør leddene "slappere" for å forberede seg til fødselen. Dessverre er det jo en mage som er litt i veien så de helt store øvelene ligger ikke alltid til rette, men strecher du mye ( be om hjelp til øvelser..) så vil du oppleve at du beholder denne mykheten også etter fødsel. 
LYKKE TIL!! 

6 kommentarer:

Liller sa...

Tror ikke så mange er klar over fordelene. min mamma var sikker på at hun ikke kunne trene,så hun gjorde ikke det. etter fødselen trente hun heller ikke.. alle har det best med litt aktivitet

Marie sa...

Det er sant, men heldigvis opplyses det mer og mer om dette. Ha en glad dag videre!

Marlene sa...

Skal prøve å huske på disse punktene når jeg blir gravid ja ! ;-)

Anonym sa...

Dette var ikke jeg klar over. Noe av det så klart, men et bra innlegg for meg som er 7 uker på vei..

Sussi med lille i magen sa...

Skulle virkelig ønske jeg kunne trene, men har STERK fibromyalgi og alt fysisk for meg forsterker smerter, har prøvd å trene så mange ganger, men går alltid på en smell tilslutt så tør ihvertfall ikke nå under svangerskap, det eneste jeg gjør er å gå turer da, men det er vel bedre enn ingenting :P hehe..

Marie sa...

Vet du Susanne, å presse seg er ikke bra med fibromyalgi , men å forsøke rolig streching ( a la gravid yoga ) i et varmt miljø kan være et godt supplement til turene dine. Kjenner godt til Fibromyalgi og synes det er trist du har fått dette, men hyggelig du nå får et lite gull å ta vare på : ) Turer er veldig bra og langt mer enn veldig mange gjør faktisk : )
Ha en bra da !

Det oppstod en feil i denne gadgeten
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...