lørdag 14. januar 2012

Bomtur til Ahus..

Var på Ahus i går for å få modningstest da jordmor mener jeg har såpass smerter (bekkenløsning..) og er så nær termin at det er like greit å sette i gang fødselen. Jippi!!  


MEN, lettere sagt enn gjort.. Etter 45 minutter med venting så var det fem minutter inn-ut og total bomtur. Hun som skulle kontrollere meg var ikke interessert i å sjekke meg i det hele tatt selv om dette stod svart på hvitt på henvisningen at var årsaken til at jeg skulle dit. Hun tok kjapt ultralyd og sendte meg hjem med gode råd om tilpasset skrittlengde og pute mellom bena..  Er jo ikke mulig å gå normale skritt, jeg skjønner jo såpass for da går jeg jo i bakken og pute mellom bena har jeg hatt de siste tre månedene.. De rådene der har ingenting  å gjøre med at jeg mulig er klar for å settes i gang. 
Det er en grunn til at jeg homper på krykker og en god grunn til at jordmor har bedt om disse sjekkene på Ahus og det er ikke bare for å fylle opp filofaxen med avtaler.  Kjenner jeg føler meg litt snytt.. To tester ble ikke utført og hun var ikke interessert i å høre hvorfor jeg var der når vi prøvde å nå igjennom. Bare snakket non-stop uten å slippe oss til.. Grr... Bortkastet tid på en arbeidsdag.
Har hørt av flere at denne undersøkelsen kan være nok for å sette i gang fødselen for noen hvis man er moden nok .. JA, ja... Bomtur var det helt klart.. Blir spennende å høre på mandag hva jordmoren min på Karlsrud helsestasjon sier på mandag.. Hun var veldig klar på at jeg skulle sjekkes.. 

Anyway.. Jeg får vel ikke klage- tenk at noen har denne type bekkenløsning fra slutten av 1. trimester.. Nei, det er ikke bare bare, men så er det jo helt utrolig det resultatet som kommer ut etter 9 måneder også.  Bare å holde ut, men de som mener at når babyen kommer ut så er alt glemt.. de tar nok feil gitt : )

Fortsatt god lørdag! 

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Här kommer en dagsfärsk pressrelease till dig som bloggar. Helt ny forskning om hur barns prestation i skolan kan påverkas av belysningen. Särskilt intressant för dig som har barn!
Det finns även en film och mer info på www.klassensljus.se som beskriver forskningen.

---

19 januari 2012

Bra ljus i skolan påverkar barnens koncentration och studieresultat

Ny forskning visar att rätt ljusbalans och ljusnivå i klassrummet leder till bättre studieresultat, välmående och bättre dygnsrytm för elever, då ljuset får en positiv biologisk påverkan.

Resultaten av en studie som genomförts av Lunds Universitet och London City University i samarbete med belysningsföretaget Fagerhult, visar att människokroppens egen dygnsklocka, produktionen av melatonin och kortisol, påverkas i miljöer där ljusnivån är tillräckligt hög och där det finns rätt balans mellan direkt och indirekt ljus.

”Detta är ett genombrott. För första gången kan vi tydligt se hur ljuset kan påverka elevernas prestationsförmåga, vakenhet och koncentration”, säger Tommy Govén, forskningschef på Fagerhult, som medverkat i studien tillsammans med universitetsinstitutionerna i Lund och London.

Rönen bygger på en tio år gammal upptäckt från början av 2000-talet då den amerikanske forskaren David Berson lokaliserade en tredje receptor i ögat som inte förmedlar någon visuell information. Den tredje receptorn förmedlar enbart ljusimpulser via en biologisk nervbana som påverkar utsöndringen av sömnhormoner och stresshormoner.

Den nya studien genomfördes under ett läsår i en skola i London där fyra separata klasser, sammanlagt 56 elever i 9-årsåldern observerades. Samtliga fyra klassrum utrustades med ny belysning, men bara i två av klassrummen installerades så kallat omfältsljus som skapar en bättre balans mellan direkt och indirekt ljus genom ökad belysning på väggar och tak.

När studien sammanställdes var resultaten tydliga. Eleverna presterade bättre skolresultat i de tre ämnena som undersöktes, matematik, läsning och skrivning, framförallt under den mörka delen av året, perioden oktober – januari. Eleverna visade på en ökad vakenhet på morgonen med lägre nivåer av sömnhormoner (melatonin) under den mörka delen av året. Eleverna visade en ökad aktivitet på morgonen med högre nivåer av stresshormoner (kortisol) under hela skolåret. Eleverna visade även på en tendens att må bättre under hela skolåret.

Vilken betydelse kommer forskningsresultaten att få?

”En konkret slutsats är att de allra flesta klassrum i våra skolor har för låga belysningsstyrkor i omfältet, satt i relation till vad som faktiskt krävs för att eleverna ska må och prestera bättre. Ett tak- och väggljus om 100 lux är i dag det vanliga i många skolor medan vi tycker att man bör gå upp till 300 lux, säger Thorbjörn Laike, docent i miljöpsykologi vid Lunds Universitet som genomfört liknande studier tidigare.

Nästa steg i projektet är att genomföra en ny studie, den här gången i Sverige. En grupp tonåringar kommer att genomgå samma ljusstudie i en gymnasieskola under ett helt läsår, med skillnaden att man jämför traditionell belysning med LED.


För mer information se:
www.klassensljus.se

Kontakt:
Thorbjörn Laike, docent i miljöpsykologi vid Lunds Universitet. Telefon: 070-370 44 73

Tommy Govén forskningschef på Fagerhult. Telefon: 070-594 04 07

Det oppstod en feil i denne gadgeten
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...