torsdag 27. mai 2010

Sommer - Målsettinger, ønsker og prioriteringer

Sommeren er her snart og folk får totalt hetta for å komme inn i bikinien. Det florerer av artikler og hvordan komme i form på 8 uker, seks uker, ja sist så jeg " bli bikinifin på tre uker". Ja TRE uker !
Helt utrolig. Personlig mener jeg at å "komme i form" ikke skal skje rett før sommeren hvert år. Man kommer i form EN gang og så holder man den vedlike. Jeg opplever mer og mer at det å leve 100% sunt året rundt oppfattes som umulig og at man da blir sett på som en anti-livsnyter.. Hm.. kunne skrevet 14 blogginnlegg om dette da. Jeg har personlig aldri hatt det bedre enn etter at jeg kuttet raske karbohydrater. Ja jeg vil si jeg lever 100% sunt selv om jeg i helgene kan kose meg litt. Nå er det stor forskjell på å kose seg litt og det å drikke alkohol hver helg, spise potetgull hver helg, bake kake hver helg osv.
Ellers er det godt å se at helse begynner å bli trendig i flere og flere miljøer. Det er ikke så veldig overraskende at i de miljøene der de man omgås er relativt usunne også er de som kritiserer sunn livsstil og som da mener man ikke er en livsnyter om man lever på den måten.
Vi kvinner har jo en tendens til å ville rive med oss venner ned i "mørket" dersom man er der selv.. Merkelig det der, men blir ikke jeg tynn skal ikke du være det heller! Hmph...
Mye latskap, men også masse uvitenhet...
Skulle ønske magasinene i dag ikke fokuserte så mye på cm og vekt, men på energi, våkenhet, sykdomsforebygging og livsglede. Det kommer mer og mer det også, men det er så himla godt pakket inn bikinidamer på forsiden og jenter i size zero på innsiden.
Heller opplagt, frisk, kraftig og fornøyd  enn supertynn, uopplagt, lavt imunforsvar og sliten. ( jeg tar ikke alle over en kam- det er bare et eksempel- har selv vært på begge siden av skalaen ).
Så hva bør egentlig fokuset være nå som sommeren er på anmarsj da ? 
Jeg mener at fokuset bør være å nyte og ha det bra. Hvordan gjør man det da ?
Jo man beveger seg masse!
Å bevege seg litt aktivt frigjør endorfiner ( lykkehormonet ) og gjør oss glade. Etter at vi har beveget oss får vi også en meget tilfredstillende følelse og har det bra hele kvelden med oss selv. Ta med venninegjengen på en tur i skogen eller på Bygdøy, gå i raskt tempo med joggesko ( no heals...) og sett dere ned og se på et vann eller en solnedgang uten å ende opp på en trang kafe med dårlig luft og masse fristelser. DEILIG!!
Spise sunt ! ( er det å nyte da ??? )
Herlighet JA! Sushi, Sashimi, Thaimat, Kalkunretter, ferske frukter osv , osv
for det første gjør det oss lett-mette slik at man ikke blir døsige og stinne etter måltidene. Det gir oss ernergi i stedet for å frarøve oss det. Hvem har vel ikke sittet etter enkraftig måltid og bare ønsket man ikke tok den siste biten.. Ikke så mange som opplever det etter salmalaks og mangosalat.. Da har man mer å prate om og slipper å holde igjen luft ved restaurantbordet (!!).  Smaksløkene våre blir også bedre ved å kutte sukker i maten og etthvert vil man oppleve alle sommerens nydelige smaker enda sterkere uten at det er så mye krydder og sukker i det , nam! 
Tenke positivt ! 
Slutt å tenke på alt du skulle gjort, alle kiloene som burde vært av og kjipe strandbesøk. Tenk heller på hvor du er i dag og at du faktisk har begynt å ta tak i livet ditt. Kanskje dette er første våren du virkelig har satt i gang et "prosjekt", men tenk hvor bra faktisk det er. Du har satt hardt mot hardt og begynt å føle energien komme tilbake. Kanskje ikke alle resultatene du ønsker er der nå i sommer.  Vær like stolt av deg selv som en som har sluttet å røyke dersom du har begynt åleve sunnere! Fortell det til folk du vet støtter deg og inspirer andre med din positive holdning til helse. tenker du for mye negativt om deg selv vil du få for mye av et hormon i kroppen som heter kortisol. (  Jeg skal hente opp et tidligere innlegg jeg har om dette så dere kan se hva faktisk dette stresshormonet gj.r med oss... grøss... )


SLAPP AV! Har du da tenkt på hvor lenge du har levd usunt ? Det går desverre fortere å komme i dårlig form enn det gjør å komme i bra form, men det er vel egentlig en logikk i det. Det smaker så mye bedre å ha slitt seg i skikkelig god form enn å ha "fått det gratis". Da hadde vi jo-jo slanket oss i form hver sommer og det er IKKE bra. Må vi faktisk kjempe et år eller to for å nå målet vårt så er vi kanskje flinkere og sørger for å beholde denne formen. Så senk skuldrene og tenk at ja,ja.. dette er kanskje "straffen" for å ha levd usun, men nå er det et tilbakelagt kapittel og jeg skal gi kroppen min den beste pleie ever. 
Så senk skuldrene og tenk heller på det du har oppnådd enn det du ikke har oppnådd enda- Det er jo kun et mål foran deg du er på vei til å nå.

Så summasumarum må vi bevege oss litt ekstra hver dag, spise deilig sunn mat, være med positive mennesker som støtter oss, slappe av og se fremover med masse motivasjon og glede!
Da blir denne sommeren super!

Jeg håper du sitter med en følelse av at det å endre livsstil ikke er all verdens. Det tar et par måneder å komme inn i sunt kosthold, men iogjen- det er noe du gjør en gang. De neste 50 årene vet du faktisk hvor mye du skal bevege på deg for å holde formen og hva slags mat som gir deg energi og styrke.

Lykke til, nå skal jeg spise min lunsj som består av Skyr blandet med Druer, nøtter og en mango!
: ) Marie

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogglisten