onsdag 28. juli 2010

Tips for å få i barn sunne måltider!


Mat skal være positivt og ikke tvinges i barna. Jeg mener at alt bør prøves, men at man skal godta at ikke man liker alt. Vi voksne liker jo heller ikke å spise mat vi ikke liker. For meg ville det vært værste tortur å måtte spise en skål med ertesuppe.. Vi må heller ikke glemme at barns smaksløker er mye bedre enn  voksnes slik at de opplever mye mer smak i  hver bit mat. Ganske forståelig da at rå løk ikke alltid er barns favoritt.
Her følger noen tips jeg har brukt her i huset for å få i Stjerna sunn mat, men en ting gjenstår og det er tomater... Hun drikker de i juice og most i gryter, men rå tomater... skjer nok ikke på maaange år.

1. La barn være med på valg av ukens måltider. 
Vet barna at de får pannekaker på lørdag så er det kanskje enkelre å spise torsken på torsdag og tunfisksalaten på fredag.. Lov å lokke litt i ny og ne ( skal legge ut min supre oppskrift på  sunnere pannekaker  som smaker nyyyydelig i morgen...)

2. La barna få være med på selve matlagingen. JA, det blir ekstra søl og tar kanskje litt lenger tid, men resultatet er at de veldig gjerne vil spise maten de selv har laget / kuttet og de tar med seg viktig kunnskap når de en dag står på egne ben og ikke har mamma på kjøkkenet.
Photo av Marie : Kesamgryte med tomat, karbonade,røde linser og hvitløk + diverse grønt til spisepynt.


3. "Lek" med maten. Lag morsomme retter som ligner biler, figurer og annet.

4. Ikke prat så mye om hvor sunt det er, men hvor godt det er. De fleste kan skippernsangen fra barnehagen. " Når skippern skal ta seg mat, så tar han en boks spinat".. Spinat blir man sterk av og barna har positive opplevelser rundt sangen- vips, spinat er godt! Fortell gjerne om mat man blir sterk av - spesielt gutter liker tanken på å få muskler som pappa. Mat med b-vitamin, ja da får man langt hår, osv.

5. Lek restaurant.  Skriv en meny og server maten som om dere er på restaurant. La barnet servere og fortelle hva dere skal spise. Da har man hatt et lite rollebytte og barnet føler selv at det må spise det han/hun har på menyen.
Photo av Marie : Mellommåltid med mango, banan, epler og most blåbær.


6. Send med spennende og ny mat i matboksen. Barn pleier å være flinkere til å prøve ut nye ting i andre omgivelser.

7. Gi morsomme navn på matrettene alt etter hva som er "pop"i huset. Sabeltanngryte - Jungelsalat - osv...

8. Begynn tidlig.  Ikke lag en mat til barna og en mat til deg bare fordi de barn og elsker pølser. Du vil bli overrasket hvor godt yngre er åpne for den maten du spiser. Styr gjerne helst unna barnemeny på restauranter og bestill heller halv porsjon av noe skikkelig godt og sunt fra hovedmenyen.



Husk  at sunn mat kommer i mange former. Bruk fantasien. Liker ikke barnet ditt rå tomater, ja så forsøk og varme de litt i ovnen med en bit feta eller noe annet godt på toppen. Liker ikke  barnet ditt kokte søtpoteter, ja så stek de i ovnen med litt olje og havsalt som pom frittes og se hvordan det går... 


Lykke til !

4 kommentarer:

Anonym sa...

Morsomme retter og smarte tips, men du må få deg et annet kamera...

Beate sa...

Sant, så sant.. Som om jeg skulle ha sagt det selv.. LOL

Digger bloggen din..

Marie sa...

Takk - så hyggelig!
Hva er sant Beate ? At jeg må få meg nytt kamera ? Hehe.. Alle bilder denne uke taes kun med Iphone da jeg er full av maling pga oppussing : )
Har lånt et fantastisk bra speilreflekskamera, men tør ikke se på det nå som jeg pusser opp ! Typisk meg å sveive penselen over linsa : /
Lover flotte bilder fra neste uke..tror jeg ;)

Beate sa...

Hehe, siktet mer til tipsene dine da..

Kanskje like greit å legge det bort under oppussingen, men gled deg masse til resultatene når du begynner å bruke kameraet, jeg digger mitt..

Det oppstod en feil i denne gadgeten
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...