søndag 11. juli 2010

Total forvirring for "nye" sunne.

"Hva skal jeg følge, hva spiser du, hvilken diett følger du , hva er din kostholdsfilosofi"
ALdri før har det vært "bedre" eller flere svar på dette fra mange.
Etter boot campen i dag pratet vi litt om alle trendene som er om dagen innen kosthold.
Desverre er det slik at mye er bra, men for mange blir det litt for mye :) Er du med meg hehe ?
Jeg skulle gjerne sagt at jeg følger " Raw food", " Ketolyse" eller "Super-food" livsstilen når noen spør hvordan jeg spiser / lever- men det kan jeg ikke.  Jeg gjør  nemlig som jeg lærer bort på alle kurs jeg har. Jeg bruker det beste  fra det beste og tilpasser det til den livsstilen jeg har og det aktivitetsnivået jeg har.. Det var det fler på Boot campen som gjorde og det er så bra! Man må finne det som fungerer for kroppen sin og ta utgangspunkt i hvordan liv du lever og hva du spiser i utgangspunktet.
 Men nå er det så mye greier i alle blader at nå tror jeg det maner til full forvirring blandt hjemmets fruer, døttre og venninder da det står artikkel etter artikkel om alt som er sunt og usunt hit og dit hver uke. Selv blir jeg nå mettet på helseblader- Det blir to much selv for meg!!
F.eks er det mange Rawfood entusiaster og de som omtrent bare driver med juicing, det hadde aldri fungert for meg- Men jeg tar gjerne en skikkelig frokostjuice eller mellommåltid. Ganske ofte også, men ikke som en seksukerskur for å rense. "Rensing" har vel heller aldri vært med poppis.. Nytt trodde du ? Spør Yogiene om det du!

 I dag hadde jeg en skikkelig frokost juice, men det orker jeg ikke hver dag. ELlers er det jo Atkins og ketolyse entusiastene som omtrent ikke konsumerer  karb. Super trendy, men det er jo flere som detter av lasset der enn folk som kjører gjennom Rignestunellen hver dag....  Jeg spiser karb frem til lunsj da jeg gjerne vil ha litt superdrivstoff fordi jeg trener masse. Noen dager kutter jeg 100%, men da trener jeg ikke annet enn en powerwalk.. Det er ikke trening for kroppen min så det går helt fint.. en hver dag..Nope!



















 Blodtypedietten virker som følges mest av de " utdannede" om dagen.. Ikke arrester meg på det, men det er fler leger og advokater jeg har snakket med som har testet nettopp denne dietten..Selvfølgelig er det ikke slik :)  Kanskje fordi det står i forordet på noen av utgavene at det er basert på maaaange års forskning.. I dont know, men for de som klarer å følge den til punkt og prikke hele livet- Vær så god- det er hvertfall ikke usunt, men er det gjennomførbart ? Ikke om du bor i et hus der fire har forskjellig type blodtype med dine og mine og våre barn. Good Luck!

 BloodTypeDiet
Men det er vel det som egentlig er "problemet" med masse av disse "diettene", de er vanskelig for mange å gjennomføre- Enklest er det om man er singel, eller hvertfall om man bor alene. Da kan man følge det man vil og bare ta hensyn til sine egne regler. Og om en kostholdsfilosofi passer for deg så passer den kanskje ikke for meg- Som sagt- jeg lever delvis økologisk, lavkarb, men ikke i ketolyse, jeg spiser mye " raw food" og har kuttet meget ned på mat med kunstige tilsetningsstoffer og søtstoffer, men er ikke avholdende og derfor bare 80% " kjernesunn". JA, jeg nyter min lørdags Cola Zero selv om jeg ikke burde og Ja - jeg har spist et melkeprodukt i dag (  Creme fraiche til laksen). Men jeg føler meg bra. Jeg har masse energi og har redusert symptomene på min horomon "sykdom" eller syndrom om du vil betraktelig på grunn av det jeg spiser ( ikke spiser...) og aktiviteten jeg gjør - så om jeg ikke følger ditt eller datt dietten 100% ja, så la gå!  Dette fungerer for meg og min familie og tydeligvis for mine kunder også.  Alle trives vi med vår Sushi som ikke er lavkarbo og vi nyter en zero som ikke er Supermat og vi okser oss med ananas til kvelds som overhodet ikke er bra for min eller Stjernas blodtype...  MEN vi er da sunne!! Du trenger ikke leve på Raw Food for å ha et bra kosthold.

Så om du prøver å komme i form, men detter av lasset etter tre dager fordi du føler det er vanskelig å spise utilberedt mat mer enn få dager så  les litt om forskjellige ting på nettet eller i bøker. Start med å finne ut hvor mange kalorier du trenger på en dag og se hva som en enkelt i den sunne verden for deg å følge. Ikke minst hva liker du , eller hva kunne du tenke deg å prøve ?  Spør folk som er dietister eller utdannede personlige trenere og du får et opplegg som DU kan følge.. Ikke som en bok eller tre sier du skal følge ( kjøp-kjøp-kjøp.....).


Legg også merke til at nesten alle "dietter" og velpromoterte livsstiler som rawfood og Ketolysekuren
( kuren..tenk å gå på en kur i to år da...) ofte har en side med ingredienser med et eller annet nytt ingrediens for deg som står etterfulgt av " kjøp her" og en flott web-butikk.Har MANGE eksempler på dette.. Ja, ja.. Nå skal jeg nyte kveldsmaten min som faktisk er en juice. Hvorfor? Det er sent og jeg er ikke særlig matlysten i varmen...
Lykke til med kostholdet ditt .. Ellers om du lurer på hva jeg spiser ikke spiser.. Jeg drikker ikke melk, spiser ikke hvete og "koser" meg kun lørdager eller i ny og ne hvis jeg har lyst..
Jeg digger quinoa ( LOOOOVE IT ), spirulina og D-vitamin og skulle ønske jeg ikke var så glad i Zero i helgene... Ja, ja.. det var fem kjappe om meg- GOD NATT!

1 kommentar:

Anonym sa...

Så utrolig enig med deg! Det er jo kaos overalt. Minner meg om reklmaen til Kamille. "Short food" haha.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogglisten