lørdag 11. september 2010

Ikke sende barn i barnehagen før de er 2år ?



Barnehageeier Soos  går ut i Fredrikstad Blad og mener at det beste er å vente til barna er to år med å sende de i barnehage. Når hun får spørsmål om hvorfor barna bør være hjemme de første to årene svarer hun dette : " De første to årene er utrolig viktige for videre utvikling, og barna mister noe av tilknytningen til foreldrene. Vi i barnehagen får kvalitetstiden med barna som foreldrene skulle hatt". 
Hun mener altså at foreldre gir den aller beste omsorgen, noe som er en selvfølge, men at det går utover barnet å ikke ta vare på de til de har blitt to år. Hun klandrer ikke foreldrene fullt og helt, men er aller mest sint på staten som ikke tilrettelegger bedre for familier.  Jeg tror personlig at så lenge man ikke leverer først og henter sist,man er flink til å gjøre aktiviteter, gjør middagen til en sosial "aktivitet", leser, prater ved leggetid og benytter helgene sammen så tar man fint igjen for den tiden de har vært i barnehagen. Jeg tror ikke barn mister noe, men barnehagen kan tilføre noe. Barn har behov for å leke med andre barn,  lære å sosialisere seg med andre enn familie og venner,  og oppleve litt annet enn det mor og far kan gi. Selv om mor og far er det beste for barna er det ikke dermed sagt at et annet alternativ nødvendig er dårligere noe timer i døgnet. Men bør det være en grense for når det er forsvarlig å overlate barna til en barnehage ? Jeg ser helt klart at det er vanskelig å starte opp så sent som to år etter fødsel med barnehage. Praktisk umulig for  de fleste. Jeg synes  og det er rart at Soos  mener at far må ta mere ansvar da det i dagens samfunn aldri før har vært større delaktighet i både oppdragelse og oppfølging fra fedre sin side, men dette er vel erfaringer fra hennes egen barnehage.
I barnehagen til Helle Soos har de flere barn på 3 måneder, men også fått inn barn på syv uker.  Er dette urimelig eller helt greit ?  Det høres kanskje veldig uvanlig ut, men i mange land er dette normal praksis da man ikke får økonomisk støtte når man har fødselspermisjon. Mange blir derfor tvunget til å jobbe allerede få uker etter fødsel og man gjør seg avhengig av besteforeldre, venner, familie, barnehage, au pair osv.  Debatten om man skal sende barn til barnepass i tidlig alder har lenge gått  i USA. Familier med god økonomi pleier stort sett å fronte en barnehagefri oppvekst, men setter gjerne inn au-pair, nanny osv. Er dét så mye bedre enn day-care ? Det eksisterer foreninger mot barnehager i USA som jeg synes er helt vanvittig, men de om det... Datteren min begynte i barnehage når hun var 18måneder. En perfekt tid der hun kunne gjøre seg forstått og forstå en god del selv. Jeg var student og jobbet kun noen timer på kveldstid så dette var perfekt. Hadde jeg blitt mor igjen hadde jeg nok forsøkt å ha barnet hjemme i 15 -18 måneder.  Ikke alle som har denne muligheten og utrolig glad jeg kunne vente så lenge.  Hva mener du er for tidlig og hva bør være minimumsalder for å gå i barnehagen ? Har Helle Soos rett  i det hun sier  og burde staten betale for to års permisjon ?

2 kommentarer:

Tonje Skarpsno sa...

Hei,
Jeg er så glad jeg fant bloggen din! Jeg er også småbarnsmor (2 stk) og driver dansestudio. I tillegg til at jeg jobber som koreograf osv...

Kjempegøy å følge meg på din hverdag og utfordringer.

Har lagt deg til på bloggen min:P

Klem

Marie sa...

Så gøy!! Skal inn og titte på bloggen din nå!! Legger deg til listen min nå : )

Ha en sprudlende dag- her skal det koreograferes i kveld - tease dance er kveldens utfordring ; )

KLem Marie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogglisten