søndag 12. september 2010

Syv av ti tror deres overvektige barn er normalvektige..


Photo: Getty  via Telegraph.co.uk -
Hundrevis av foreldre til barn mellom seks og åtte år har i Nordengland ( 2009 ) blitt spurt om deres barns vekt.  Syv av ti mener deres overvektige barn er normalvektige. Alle barna i undersøkelsen er overvektige eller lider av fedme.  Noen foreldre mente etter å ha nektet først for at barna var overvektige, at dette bare var valpefett eller at de bare var litt "chubby" og ville vokse det av seg i tenårene. Jeg tror det å innrømme at ditt barn på seks år lider av fedme kan være vanskelig da det stort sett er er foreldrenes skyld at de lider av dette. Å innrømme at man påfører barna sine helseskadelige livstilsykdommer kan være hardt, men er absolutt nødvendig for at de skal få hjelp. Å la barn leve som de vil, spise det de vil og slappe av når de vil er å gjøre seg selv ansvarlig for at barna senere i livet vil slite med problemer som diabetes, hjerte og karsykdommer, infertilitet, migrene, konsentrasjonsvansker, tannproblemer m.m. Alt for mange foreldre gir etter for mas om godis og junk. Snakk om å gjøre seg selv en bjørnetjeneste...
Dette handler IKKE om tilfeller der det er medisinske årsaker som fører til fedmen, men innaktivitet og overdreven inntak av usunn mat. Dr. Angela Jones som ledet undersøkelsen mener at en av grunnene til at så mange ikke innser barnas overvekt er at de siste årene har det blitt en endring i hva folk mener er normalvektig hos barn. Stadig blir barn større, spesielt i England og USA der fedme har blitt den nye folkesykdommen som ofte starter  i tidlig alder. Å ha et barn med "håndtak" og stort midjemål er mere og mere normalt og blir derfor også mer akseptert.

Les artikkelen publisert i Telegraph.co.uk her

10 kommentarer:

Merete Aarøy sa...

Det er nok ganske vanlig ja..
Mange ser på meg som en alt for streng mor ovenfor barna mine fordi jeg ikke "unner" dem en is her og der, brus til maten, sjokolade selv om det ikke er lørdag. Fordi mange mener at barn ikke kan bli overvektige! Og om de er det, er det helt naturlig!
Jeg synes det er bra du jobber for dette Marie, få tør å si slike ting høyt, så vi trenger sånne som deg :)

Anonym sa...

Merete - Stå på krava og hver streng!

Å fete opp sine unger er på kanten til mishandling. Man gjør livet til ungen helt jævlig mange år fremover og mest sannsynlig vil ungen få sykdommer relatert til fedme i en ung alder. Å gjøre dette mot sine unger skulle vært straffbart på en eller annen måte. Å påføre sine barn sykdommer med full viten om hva man gjør er egentlig en ganske stygg sak. Dummeste jeg ser er feite foreldre med feite barn. Skulle nesten tro at foreldrene gjør dette for å late som at 'dessverre så har vi i denne familien fett gen problemer'. Disse foreldrene var mest sannsynlig slanke når dem var unge selv også har dem gjort seg feite opp igjennom tiden noe som er delvis greit for da har dem gjort mot seg selv, men å gjøre det mot sine egne unger er egentlig en jævla stygg sak! Fedme koster liv og staten penger, så kanskje man skulle begynt å skatte etter BMI, for en feit jævel koster staten mere penger en en slank jævel.

Hilsen en fedme-rasist
hehe

-Marius

Marie sa...

Takk for det Merete! Godt å høre det er flere av oss. Regner med barna dine koser seg ofte og like mye som mitt UTEn å klage på det. SDet er velslik vi koste oss når vi var små, før det tok helt av med lommepenger,godis overalt og brus i automater overalt på hvert gatehjørne.
Marius- kan ikke annet enn å le- du vet å få frem et poeng ! Det er så mange som sliter med dårlig selvtillitt pga vekten sin og det kan prege mange valg i fremtiden deres. Heldigvis har det aldri vært mer fokus på SUNN normal livstil ( ikke hysterisk, fanatisk...)med variert kost, kos i helger og normalt aktivitetsnivå som nå og jeg møter daglig mennesker som ønsker å la barna leve slik, heldigvis.

Kristine Ramsøy-Syse sa...

Når jeg ser feite foreldre med feite barn så tenker jeg vel først og fremst at de skulle hatt hjelp til å endre kostholdet sitt. Syns det er litt drøyt å si at det er det dummeste man ser. Barn arver sine foreldrers kostholdsvaner, da dette er kosten de er vant med og ikke kjenner til noe annet. Jeg møter mange mennesker som sliter med overvekt som spiser ting de faktisk tror er sunne, men som ikke er det. Jeg selv er overvektig, og har spist mye jeg trodde ikke var så skadelig for meg som jeg i senere tid har funnet ut at ikke er så bra å spise. Takket være veiledning fra Marie. Og da snakker jeg ikke om sjokolade, brus og potetgull som opplagt ikke er sunt, men andre matvarer som "typisk Norsk mat" Mange voksne/foreldre vet ikke bedre desverre og den Norske stat har en stor utfordring i forhold til å opplyse det norske folk om hva som er sunt og ikke. Nøkkelhulsmerking er et godt eksempel. Jeg ser stadig produkter som er nøkkelhulsmerket og som da tilsynelatenede skal være sunne produkter som man kan spise. Den nyeste varianten av Pizza grandiosa er et eksempel. Da er det ikke rart at folk kan bli forvirra. Mange tenker at så lenge jeg ikke spiser fet mat så er jeg vel sikker, for vi har alltid hørt at man blir feit av fett. Men alt det sukkerer som sniker seg inn i kosten vår, og alt hvetemelet og all den helfabrikata maten, den er det ingen som opplyser oss om helseskadene av. Å legge om livstilen sin og å lære seg å tilberede sunn, næringsrik og god mat er en omfattende prosses om man ikke har fått det inn med morsmelka. Gamle vaner er vanskelig å endre desverre. Fedme er nok ikke bare latskap, men også ofte mye feil lært informasjon om ernæring. Men det er på høy tid å gjøre noe med problemet før det bare blir større og større..

Anonym sa...

Får man en unge, så har man et ansvar for å finne ut av hvordan man best kan ta vare på ungen!

Samfunnet blir klokere og klokere når det gjelder kost og trening, men vi blir bare feitere og feiere. Her er det noe som ikke stemmer. Vi kan mer, men blir feitere??

-Marius

Marie sa...

Det røde eplet i edens hage sier jeg bare...

Anonym sa...

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=134924

http://www.dagbladet.no/2010/08/22/nyheter/overvekt/fedme/usa/13061060/

-Marius

Anonym sa...

Ikke missforstå når jeg sier 'dummeste jeg ser'. Jeg syns synd på ungen og det er ikke ungen jeg syns er dum. Dessverre tror jeg det er mange som passiv pappa for som jeg skrev tidligere. Vi kan mer om trening og mat nå en før, men fremdeles blir vi bare feitere. Hvis man tror man spiser sunt og fremdeles legger på seg burde bjellene ringe. Man må ta ansvar for egen hverdag og hvis man da bare fortsetter i samme løypa uten å gjøre noe, så javel.. At Staten burde ta mere tak er jeg enig i, men det må være på et annet plan spør du meg. Venter man unge, så skulle det ha vært kursing av førstegangs foreldre i 6 måneder før ungen kom til verden og ernæring skulle helt klart ha vært med i det kurset. Skaffer man seg katt for første gang, så skaffer man seg informasjon om katter fordi man ønsker katten et godt liv.. Hvorfor er det ikke sånn med unger?
Jeg må vel innrømme at jeg kanskje ikke skulle ha blandet meg oppi dette fordi jeg har kanskje ikke det beste synet når det kommer til feite folk med feite unger og dette syns nok litt i hvordan jeg skriver, men det får nå så være. Jeg er ikke for å sy puter under armene på dem, men heller tuppe dem i rævva.. Ikke har jeg unger heller :)

-Marius

Anonym sa...

Er ikke det det "gamle" profilbildet til passivpappa da?

Marie sa...

"Gamle" ? Har han byttet ? Stemmer at det var hansprofilbilde.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogglisten