onsdag 9. februar 2011

Full forvirring på nett - om proteiner.

At man kan  bli forvirret av informasjon på nett er ingen nyhet, særlig med så mange portaler og nettsteder som pøser ut overskrifter med de "beste" rådene , heteste tipsene og "eyecatchers" som gjør at vi må lese akuratt den artikkelen. Forkjellige portaler har ofte noen skjulte agendaer med å få deg inn på denne siden.  Det florerer av informasjon, tips, råd, myter, forskning osv. Alle kanaler legger ut informasjon de mener er rett og vi sitter igjen som et spørsmålstegn når "naboprotalen" mener noe helt annet.

Jeg mener det er kjempeviktig å bli kjent med egen kropp når det kommer til mat, tilskudd, aktivitet og trening, og man bør  lese  og sjekke endel rundt hva som er riktig for deg. Hva ville du gjort om du fikk en splitter nye bil eller en valp ? Ville du fylt tanken på bilen med diesel fordi du tror den trenger det og gitt valpen den maten en viser tegn til at den liker ? Neppe- du ville forhåpentligvis sjekket litt rundt og funnet ut hva som stemmer. Med bilen er det gjerne ett alternativ og med valpen mange fler. Da sjekker man vel litt rundt da, hører med oppdretter, veterinær eller  de i butikken. Poenget er at reserach til egen kropp er viktig! 

Jeg elsker proteiner! Ikke bare fordi det bygger opp kroppen til å bli sterk og effektiv, men det smaker også godt. Jeg kunner smaksmessig overlevd på mat som hovedsaklig består av proteiner. Mat med mye proteiner er jo bl.a. egg, kjøtt, linser, fjærkre osv, osv. Men hvor mye man skal ha, når man skal innta det og om vi er avhengig av tilskudd er det mye forskjellig informasjon om. Jeg har sjekket litt rundt og rådene spriker i hytt og gevær. Det farligste er disse forumene hvor selvutpekte eksperter som kommer med tips . Etter å ha googlet " Hvor mye proteiner trenger man " var det et sprik fra 30 gram om dagen til 50 gram pr måltid seks ganger om dagen.  30 gram om dagen for en som trener  mye kan bety tap av muskler. 50 gram pr måltid vil bety masse luft i magen og etegilder av det store slaget eller proteinshaker til spypunktet. Det værste er at forskere seg i mellom også er uenige om det korekte antall gram  protein pr kilo kroppsvekt vi faktisk har behov for. Her spriker det fra 1, 2 - 2,5 gram pr kroppsvekt.
                      
Når en forskningsrapport legges ut skal man også være litt på vakt. Av og til er det nemlig forskere som har  foretningsforbindelser i selskapet eller de kan ha økonomisk vinning av resultatet.  Noen ganger forskes det på 8 personer og andre ganger 5000.  Jeg kom over to artikler lagt ut på forskning.no som handler om 10 myter om proteiner. Ta en titt innom å se om du føler deg noe klokere eller bare enda mer forvirret.
Hvor mye proteiner inntar du om dagen og hvorfor  ? 

2 kommentarer:

lovelyliller.com sa...

bra innlegg. jeg spiser ikke noe fast antall proteiner,men det blir ofte 18 egg eller i underkant av 1 kilo fisk daglig(ofte også rogn). jeg trener styrke og elsker fisk. <3

Marie sa...

Takk. 18 egg og en kg fisk ? Det må jeg si : )

Det oppstod en feil i denne gadgeten
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...