fredag 18. mars 2011

Ekstremdietten - Rå egg, aminosyrer og olivenolje -

Mange har endret livsstil og jeg tar av meg hatten. Å gå fra en slapp og usunn hverdag til dager fylt med mosjon og sunn mat fortjener en applaus. Det er  bra at det har blitt "chik" å drikke hvetegress, regne ut antall proteiner man skal spise og innta frø og røtter man ikke klarer å uttale navnet på. Det  kunne vært så mye som var værre. Før rynket folk nesen når de så frokosten min, i dag er frokosten min super-hot. Før var jeg ekstrem i andres øyne, men i dag er jeg bare bevisst.. Hehe...  MEN, kjære, kjære livsstilsendrere.. Det er kanskje trendy å endre sin livsstil og det er fantastisk når noen går fra en usunn livsstil til en sunnere, men hallo...det er bare imponerende en gang - den varige gangen. 
Livsstilsendring har blitt noe trendy, men det er da ikke trendy å skifte livsstil frem og tilbake hver gang lørdagen kommer og det er fest, høytid, selskap osv ?
  Jeg har intatt hvetegress og regnet ut proteiner i mange år. "Spiselørdager"  er til tider et faktum, og jeg kan skeie ut u ny og ne, men basen i livet er og blir det samme uansett! Sunn mat og masse trening i hverdagen.  Men dette er ikke noe som skjedde på en dag. Du kan godt si at jeg gikk gjennom en livsstilsendring når jeg var 14 - 15 år. Jeg konkurrerte i sportsdrill og trente på helsestudio og ble gradvis mer nysgjerrig på dette med kropp, hvorfor man ble slapp, hvordan man utviklet muskler, kondisjon osv. Det var da jeg fikk med meg dette med at maten er halve arbeidet om man ville ha resultater av treningen.
Dette er noe av det  min  livsstil ikke  inneholder  lenger...
Rått egg er greit på tartar, men å svelge det alene ble no-go for meg...
Jeg tok treningslederkurs i 1994 og da ble jeg hektet på dette med kosthold. Jeg leste masse engelsk fagstoff og kjøpte endel bøker i sverige og når vi var i utlandet handlet jeg alltid mass på helsekosten ( Norge henger jo ikke noe særlig bak...). Gradvis testet jeg ut nye varianter av mat, treningsmetoder og tilskudd. Husker jeg drakk flytende aminosyrer, spiste rå egg og drakk flytende olivenolje til frokost! Hjelp! Jeg fant fort ut at du kan fint spise kokte egg, ha olivenoljen på salaten og at ikke all tilskudd er nødvendig. De som hopper fra sunn, usunn til sunn livsstil igjen får faktisk en "yoyo-effekt". Det er langt fra sunt  da det er tungt for hjertet og ødelegger metabolismen i kroppen.Uansett - heier på alle som vil legge om livsstilen  av forskjellige årsaker. Men snakk med kyndige folk,  finn gjerne nettisder og blogger skrevet av ernæringsfysiologer, leger og personlige trenere.  Jeg unner alle å oppleve det å ha en sterk, sunn og energisk kropp -  VARIG! Det er er kick når du merker  den stooore forskjellen ved å leve smart!! !
Ha en fin dag !!

1 kommentar:

Signe sa...

Veldig bra innlegg. Ser for meg når du drikker rå egg og olje. Litt grining på nesen da tror jeg. Har endret livsstil selv og klarer å holde meg stort sett jevn. Jo-jo er jeg ferdig med. Takk for mange gode oppskrifter, legg gjerne ut flere!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogglisten