tirsdag 26. oktober 2010

Enhver helsefreaks økonomiske paradis.

Sunn mat er dyrt om man ikke handler noe her og noe der og vet akkurat hvor man skal lete. Det tar tid å finna alt man trenger i Oslo og ofte vet man ikke hvor man skal dra for å finne det man trenger. Jeg var overrasket når jeg skulle overraske svigers med min chilli-linsegryte som jeg har laget i mange år. Da måtte jeg innom fem dagligvarebutikker for å finne dette vanlige, sunne produktet som burde vært å finne overalt i dag. Så langt i Norge er det Meny og Helios som har det meste av det jeg ser på som sunn og smart mat, men i Sverige er det helt annerledes. Der får jeg stort sett det jeg trenger i en og samme butikk uten å måtte reise fra senter til senter og saumfare hyllene for å få det jeg har på handlelisten min. Jeg er utrolig heldig som har fått Meny vegg-i-vegg på studioet og butikken er superstrøken, god service og det er meget godt utvalg for de som vil spise sunt.  



Dagbladet har sammenlignet litt priser mellom varer i NOrge og Sverige i dag. Må bare nevne at det er utrolig dumt at de kun har sammenlignet fra Svinesundbutikkene da prisene er lavere  og utvalget i flere tilfeller enda bedre lenger inn i landet. Jeg elsker å handle i Gøteborg - Alt på ett sted og bare så mye billigere! 
  • Grønn te i Løsvekt ( og Chai + +)  9,90 SKR. I den Tyrkiske butikken ved oss 29,90 til 39,90 NKr for en hekto.
  • Agave Sirup i en ordinær matvarebutikk i Sverige - 27,00 SKR og i Norge 69,- NKR 
Bare det å få kjøpt Agavenektar i en matvarebutikk synes jeg er helt kanon. 
Andre produkter mange sliter med å finne i Norske hyller ( heldigvis endrer dette seg nå..) 
  • Quinoa
  • Puffet Quinoa
  • Usaltet tynne riskaker med chilli, sesam eller quinoa.
  • Løsvekt Gojibær, Phsyllisfrø m.m løsvekt organiske frø og bær 
  • Grove Kanelknekkebrød + + + + + 
Lista blir lang om jeg skal legge ut det som finnes i dagligvarebutikkene i Sverige og ikke i Norge. Det finnes så klart i Norge også, men du må veksle mellom flere butikker og man ender ofte opp i dyre helsekostbutikker for å få de beste produktene. Har du ikke mulighet til å reise til Sverige så anbefaler jeg Meny på Nye Lambertseter Senter, Helios  og Internett ( for den økonomiske ). 

God Shopping! 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogglisten