lørdag 1. januar 2011

10 kjappe for deg som vil starte 2011 litt sunnere.

Som personlig trener  får jeg utrolig mange spørsmål og nyttårs-slanking. Er ikke for direkte slanking, men livsstilsendring. Her ramser jeg opp enkle grep som kan få store positive ringvirkninger på helsa som f.eks, immunforsvaret,  forbrenning, humør, sexliv, selvtillit og hud.  Jeg begrunner ikke punktene her og nå , men om du lurer på noe kan jeg svare i kommentarfeltet. Godt Nytt År! 
Dette er tips basert på kunnskap gjennom mange år i helse/treningsbransjen, skole, kurs og utdannelser. Dette er råd som fungerer og som ikke skader slik som ulike dietter og andre tips/råd  det florerer av på forum og i bloggsfæren. Husk at dersom du er sykelig overvektig eller aldri har trent kan det være lurt å rådføre seg med en lege etc. 
  1. Stå opp tidlig, til fast tid hver dag.
  2. Start alltid dagen med vannog  tilskudd som fiskeoljer, spirulina, hvetegress og chlorella. 
  3. Gå morgentur på 30 - 60 minutter tre dager i uken eller mer. 
  4. Spis til faste tider hver dag, også mellommåltidene. Helst innen hver 3.1/2  time.
  5. Tren en form for styrke minimum tre ganger pr uke og tre powerwalks ( helst morgenen ) pr uke. 
  6. Kutt ned litt på karbohydrater ( mye om du lever på "typisk" norsk/svensk/amerikans kosthold..)
  7. Drikk såpass mye vann (uten kullsyre ) at du tisser " vann" - gjennomsiktig er eneste rikig!
  8. Få i deg masse fiber og spis nok proteiner i fohold til din kroppsvekt. ( ca 1,4 g - 2,0g  pr kg kroppsvekt )
  9. Få i deg proteiner og litt karbohydrater rett etter trening. 
  10. Legg deg tidligst en time etter siste måltid ( helst to timer etter....), til fast tid og få inn minimum 6. timer sammenhengende søvn ( heslt 7-8 ). Får du ikke til det så legg inn powernaps i løpet av dagen- Skjønnhetssøvn er et faktum! Vi trenger det for å se bra ut, holde immunforsvaret oppe, redusere linjer i ansiktet, være fokusert og klare å restituerer oss etter trening. ( Restitusjon er like viktig som trening og kosthold ) 
Dette var vel ikke så ille- Jeg kunna gjort listen lenger og mer utfyllende, men det er fortsatt et par dager til folk tar tak i forsettene og nakkene sine og da venter flere tips og råd!
Å starte eller avslutte dagen med en deilig tur med hunden gir stor helsegevinst. P.s.. Jeg gikk morgentur før jeg fikk hund også- Like stor helsegevinst i det..

6 kommentarer:

Benedicte :) sa...

Kom over bloggen din i dag... Så fantastisk mye bra på en plass <3

Prøver å motivere meg for trening, og det ser ut som om jeg kan snappe opp litt her ;)
Har tatt av 18kg, oh gåt til pt to ganger i uka, men har ennå ikke lært meg å like trening, desverre. Men man MÅ for helsas skyld :D
Har lagt deg til på bloglovin, og ser frem til flere innlegg :)

Marie sa...

Tusen takk!
18kg er jo kjempebra ( hvis du har hatt behov for det ..) Å like trening er det ikke så mange som gjør dessverre, men du gjør det og det er kjempebra! Du får ha et riktig godt Nytt År og hold ut med treningen- det gjør så utrolig godt når man er ferdig : )

Benedicte :) sa...

Ja, er en ufattelig god følelse når jeg er ferdig med økten, men... Hehe
Å trengte å ta av di 18 ja. Har ennå 10 som skal av ;)
Begynte på 94,4 kg, er 171 høy.

Godt nyttår ja :)

Marie sa...

Så bra! Flink er du! Fortsett til du har nådd målet ditt og kjenn på den følelsen da- den er enorm. Så er det vedlikehold og det er mye enklere og mer lystbetont ! Lykke til med alt og ikke minst trening og kosthold :) Godt Nytt Sprekt År ; ) Marie

Anine sa...

Hva er det du beskriver i punkt 2 og hvor får du tak i dette? Hva gjør det godt for meg? Høres ikke godt ut med fiskeolje til frokost..

Anonym sa...

Bra blogg med masse nyttig og litt artigheter også. Jeg er en lite aktiv familiepappa, men liker godt å lese ditt synspuknt på trening. Familien har felles ønske om å bli mer aktive og vi fant din blogg gjennom Step up danseskole hvor vår datter og min samboer starter å dans neste uke.

Det oppstod en feil i denne gadgeten
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...