fredag 24. juni 2011

Første hangover som 2`åring

Photo: Nettbutikk

I Vg nett står det om de økende bruken av allergimedisiner og melatoinin som sovemiddel hos barn i ung alder. Også barn under 2 år får Vallergan selv om det tydelig står på pakningene at barn under 2 år ikke skal ha dette. Fra felleskatalogen : "
Midlet anbefales ikke brukt til barn under 2 år, fordi sikkerheten ikke er tilfredsstillende dokumentert. Toleranseutvikling kan oppstå etter få dagers sammenhengende bruk." Hm.. betryggende. Øke dosen for ønsket virkning betyr det...Stakkars baby sier jeg. 
Vallergan er kanskje ikke vanedannende, men gir en "hangover"som ikke ligner grisen, noe spedabarn ikke bør oppleve ( eller noen andre ). Kontakt heller Karin Napphaug sier jeg,eller andre eksperter på spedbarns søvn, eller godta at man faktisk må leve et par år med nattevåk når man får nye familimedlemmer i huset.. Selv lagde jeg spor i parketten, og rev meg i håret-Ringte til K. Napphaug etter å ha vært våken annehver time i laaaang tid. Åh.. endelig litt hjelp. medisiner var uaktuelt. Kvelden etter jeg ringte og snakket med Napphaug ble  det for første gang stille hele natten og de neste fem. Til slutt kunne jeg avlyse hjemmebesøket med henne. Litt magisk, men det går over en kveld stort sett for alle.
 God Natt : )

4 kommentarer:

Anett sa...

Sove-Karin er rett og slett fantastisk og etter at vi fikk henne på besøk for å hjelpe oss med Fanny for tre år siden, så har vi anbefalt henne til alle vi kjenner som har søvnproblemer (og det er mange(!)som sliter - og det verste er at alle tror det må være slik at man sover lite når man har små barn!)
Søvn er kjempeviktig - og hvis man synes synd på foreldre som har barn som ikke sover - hvorfor synes ingen synd på barnet?! Det lider jo virkelig av for lite søvn, noe som er kjempeviktig for at barnet skal få en naturlig og riktig utvikling.
Har du et barn som lider av insomnia, så har du sannsynligvis et barn som er tidvis humørsyk, sutrete, sovner svært lett i bil og på trilleturer (og gjerne overalt ellers også når klokka bikker 15.00)kranglete, spiser dårlig og våkner grytidlig om morgenen.
Søvn kan læres, men er ikke gjort på èn kveld - og man må kunne være konsekvent og man må ofre noe.
Ikke rart at mange har barn som er oppe ved hanegal (eller enda tidligere) når de holder ungen oppe til kl. 20 om kvelden (eller enda senere) med argumenter som at "vi kan jo ikke legge ham kl. 18 - da får vi jo ikke noe tid sammen etter jobben!"

Noen har kommentert at Karin Naphaug er for dyr - men samme mennesker betaler mer enn gjerne samme beløpet for en vinterdress til barnet!
Jeg tror en barndom med nok og riktig søvn alltid vil overgå en fabelaktig vinterdress som brukes i knappe tre måneder.
Og en våken, blid og opplagt unge som sover godt og lenge, er langt viktigere enn å være den tørreste og varmeste ungen i barnehagen/på skolen.

Anita sa...

Hei! Kjekk blogg du har. Eg ser du er PT, noe som eg skal til på til høsten, noe eg gleder meg veldig til. No skal eg få av noen dumme kilo som har vert klistra på meg siden eg fikk jentungen for 5 år siden, og da leter eg etter inspirasjon i bloggverdenen. Og da følger eg gjerne deg:) God helg!:)

Marie sa...

Takk Neet! PT er det beste livet man kan ha. Det er en jobb, men i grunn er det mere en livstil. Lykke til !! M

Marie sa...

ANETT: Spikern på hodet er alt jeg kan si :) Helt enig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogglisten