søndag 19. juni 2011

Trening under graviditet ( yes, jeg er gravid igjen )

Yes - da var jeg gravid igjen :) Bare ett år siden jeg gjorde ferdig studiene som spesialist i trening under og etter graviditet og nå får jeg nytte av det selv. Tenk, to år etter vi sluttet å prøve sitter jeg her med en "peanøtt" i magen på snaue tre cm.  Men, jeg håper derfor nå å kunne formidle litt om nettopp dette med trening og livsstil under graviditet i denne tiden. De som har fulgt meg vet at jeg gründet Norges første livsstilskurs for barselkvinner og nå er vel tiden inne for å tenke litt nytt, nettopp på de gravide...

Her er jeg PT for Silje som da var gravid i slutten av 8. måned.
En meget sporty og flott gravid jente, et superforbilde for andre gravide.
Photo: Beate sundstrøm
Generelle fordeler for den vordende mor ved å trene under svangerskapet: 

  • Man går mindre opp i vekt under svangerskapet enn man ellers ville gjort.
  • Fødselen bli lettere å håndtere når man har god utholdenhet og styrke. 
  • Man henter seg raskere inn igjen og har mer energi etter fødselen.
  • Man får sin normale fasong raskere tilbake ( mulig med noen endringer...)
  • Det reduserer sjansene for fødselsdepresjon.
Generelle fordeler for fosteret / barnet ved at mor trener under svangerskapet
  • Fødselsvekten holdes nede
  • Barnet takler stresset ved sammentrekningene under fødselen bedre om mor har trent jevnlig gjennom hele svangerskapet. 
  • De er går mindre ned i vekt rett etter fødsel og legger vekten kjappere på igjen. 
  • De holder sin rette kroppstemperatur uten problem. 
  • Det er en stor fordel for barnet at mor reduserer sjansene for fødselsdepresjon.
  • Barn ( 100 barn på 5 år ) av kvinner som trener ut hele svangerskapet viser i en studie ( Clapp 1996b) at de skorer mye høyere på intelligenstest og har bedre språkevner enn barn av de som ikke trente gjennom svangerskapet.
Det er ikke sikkert at barnet ditt blir en kjempeatlet når det vokser opp,
men sannsynligheten er stor for at du vil få et barn som setter pris på å være aktiv. 

Dette sier litt av viktigheten ved å trene når man går gravid. SÅ er det alle kontraindikasjonene da og de skal jeg ta en annen gang. Selv er jeg treningsnakoman og alle ser for seg her at jeg allerede går bananas med trening, men den gang ei. Jeg er veldig dårlig, holder på lite næring og væske og klarer derfor ikke annet enn å ligge i seng eller på sofa. MEN gjett om jeg kommer sterkere tilbake for jeg VET hvor viktig det er å holde seg i form, både for min egen og barnets sin del. Ha en fin dag ! 
Hilsen Marie 10 uker på vei :O)


Blogglisten

7 kommentarer:

Heidi sa...

Gratulerer Marie :) Så hyggelig å høre at en liten "peanut" har flyttet inn!

Er det noen som får til å motivere gravide til trening så er det du :)

Klem fra Heidi (fra mommy&me, aug10)

Marie sa...

Tusen takk for hyggelige ord Heidi!
Håper du og den lille familien har det kjempebra og at du er flink å trener fortsatt ; )

Klem Marie : )

Ragnhild sa...

Å så utrolig koselig! Gratulerer så masse!

Anonym sa...

Denne bloggen skal jeg følge. Fant linken på barnimagen.com og må bare takke for her var det masse nyttig.

Hilsen Ida - 11+3

Marianne sa...

ÅÅÅÅ så utrolig gøy å høre. Gratulerer så masse
Klem fra Marianne (fra mommy&me)

Marie sa...

Tusen takk : ))

Guro sa...

Så utrolig moro Marie, gratulerer!
hilsen og klem fra Guro (mommy&me vår 2010)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogglisten