mandag 25. mars 2013

De beste mellommåltidene !

For å holde forbrenningen oppe så er det viktig med to-tre større måltid  (hovedmåltid)og to-tre mellommåltid. Dette avhenger av jo så klart av søvnmengde, døgnrytme, aktivitetsnivå og så klart mennesketype og metabolisme, men ingen tar skade av tre hovedmåltider og hvertfall to mellommåltid. 
Hovedfunksjonen til et mellommåltid er at blodsukkeret ikke skal falle og at vi ikke "sprekker"  frem til neste hovedmåltid. Altså med mellommåltider så unngår vi søtsug og fysing. For at dette skal skje så er det viktig at mellommåltidet så klart er av den sunne sorten og ikke er f.eks. gjærbakst eller en Snickers..Jeg har sjekket litt på nett hva andre har skrevet om mellommåltider og blir litt overrasket over at ernæringsfysioleger anbefaler alt fra Corn Flakes til "Rett i Koppen".. Ja, ja

Her kommer mine favorittmellommåltider: De med banan er tidlig på dagen etter eller før trening. JEg anbefaler ikke mengde på alt da alle har forskjellig kropp, energibehov osv.

  • Bland Skyr (naturell) med kanel og en liten Banan i biter
  • Grønnsaksjuice ( agurk, stangselleri, spinat og en liten bit ananas for smak)
  • 1/2 boks mager CC ( Cottagechees ) + en skje syltetøy eller bær.
  • 10 mandler og et eple
  • Gulerøtter og litt peanøttsmør ( av den sunne sorten....)
  • Hjemmelaget müslibar
  • To egg og en liten "dæsj" majones
  • Sukererter og noen usaltede macademianøtter.
  • En boks tunfisk i vann med litt sitron og evt litt pepper
Jeg spiser sjelden banan på kvelden annet enn hvis jeg har hatt to-fire timer med dans eller trening på rad. Tunfisken er genial sent på kvelden, den metter bra om det er lenge siden du har spist.

Hva er ditt beste mellommåltidstips ? 

Finn evt. andre blogger på www.trene.net

2 kommentarer:

Anett sa...

Min favoritt er 50/50 Gresk Yoghurt Total 0% og Mager Cottage Cheese - og en dæsj sukkerfritt syltetøy og bittelitt Sukrin + - det blir akkurat som riskrem med rød saus (a la Piano og rislunsj) Nammenamm!! Hva er forresten din mening om periodisk faste og fordeler/ulemper med dette? Har forsøkt dette siden nyttår - drikker kun en proteinshake iløpet av dagen, og spiser først om kvelden, synes dette funker superbra på meg, men dette er sikkert individuelt.

Marie sa...

Ja, supert mellommåltid, nam! Jeg er delt på det med faste og grunnet endel unge lesere fra Step Up så kommer jeg ikke til å skrive noe om det ;)

Det oppstod en feil i denne gadgeten
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...