onsdag 10. juli 2013

Paleo / steinaldermat på 1-2-3

Flere jeg kjenner vil kaste seg på Paleomat og det synes jeg er helt topp! Jeg sier ikke livsstil, for Paleolivsstilen innebærer også litt andre småting. Paleomat er veldig enkelt mat vi spiste FØR jordbruksrevolusjonen, altså før vi begynte å så korn, lage mel, bake brød osv... Mat som jegere og fiksere bl.a. skaffet i skog, bekker og hav. Et  godt argument for hvorfor vi bør spise 'streinaldermat' er at vi rett og slett er skapt for det. Å spise halvfabrikata er som å fylle bensin på en
dieseltank.  Det vil man unngå for da går motoren i stykker... Samme med kroppen vår, bare at vi fortsetter å gå, bare langt dårligere enn vi er i stand til. 

Hvem passer dette for? 
*ALLE, ingen som ikke har godt av dette, men man må selvsagt ta hensyn til allergier osv.  
Er det barnevennlig ? I aller høyeste grad! Frukt og bær er helt topp i Paleo og mat som ikke er halvfabrikata forstyrrer heller ikke hormonballansen i kroppen (noe mange e-stoffer gjør), eller tilfører masse usunne salter, så her er det bare å la barna få ta del i kostholdet. Man trenger ikke være 'slaviske' med barn, men man må vel ikke på død og liv dytte i de brød, og knekkebrød hver dag...?
Hvem kan det passe spesielt bra for? 
* Overvektige
* De med Pcos 
* De som har eller er i faresonen for livsstilsykdommer
* De som sliter med dårlig søvn 
* De med ADHD eller konsentrasjonsproblemer. 
*De som rett og slett trenger masse energi igjennom en hektisk hverdag. 
.. Bare for å trekke ut noen eksempler..  

8 kjappe som er greit å vite hvis du vil legge om til 'steinaldermat'. 

Spis 'rent'. Altså mat uten tilsetningsstoffer/ mat fra 'scratch'. Halvfabrikata er fy-fy. 
Unngå mat med mye stivelse.Bl.a. potet,ris,pasta, hvetemel og mais.
Unngå Kunstige søtningsmidler. Stevia er et bra søtningsalternativ. 
Dropp raps og solsikkeolje.Det finnes så mange fantastisk gode olivenoljer, les deg frem til den oljen som passer til ditt formål som salat, steking og baking. 
Unngå omega 6. Omega 3 derimot er knall! 
Spis Økologisk. Sprøytet mat er ikke bra. 
Melkeprodukter  et det som deler Paleo-miljøet i to. Selv benytter jeg mye geitemelk(snøfrisk, fetaost) og magre melkeprodukter. Under en challenge skal man droppe melkeprodukter for så å Evt innføre magre produkter hvis man må. 
Kokos og mandler er topp!! kokosmel,kokosmelk,mandelmel, mandler, kokosflak ++ 

Nå må jeg ut å leke med ettåringen og Gizmo, men skal lage en liten eksempelmeny her snart jeg :) Ha en deilig dag! 

#aktivmamma 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hva bytter du ris og potet med? Det virker ganske vanskelig å gjøre dette. Må jo ha karbohydratene mine ;)

Anja sa...

Dette virker ikke så kjempe vanskelig, bare litt å sette seg inn i, men det klarer jeg. Har sett på dette med Paleomat lenge nå og tror jeg skal prøve å gjøre en 30 dagers challenge. Har du noen tips til det kanskje?

Mariela sa...

Dette virker så utrolig bra for kroppen vår. JEg vil så gjerne prøve, men er redd for å ikke lykkes. Skal tenke om jeg vil gjøre dette 100prosent. Inspirerende blogg og virkelig fristende oppskrifter. Kommer garantert tilbake igjen til din blogg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogglisten