mandag 8. november 2010

Hold deg frisk i vinter !

Jeg er sjelden snufsete, hanglete og forkjølet. Skjer det noe med meg er det gjerne litt mer action rundt det...Ikke syk eller skikkelig syk ja.Dette henger nok sammen med en sunn livstil med masse antioksidanter, d-vitamin i form av fisk, lite sukker, rikelig søvn og regelmessig mosjon.

For mye sukkerholdig mat og godis er med på å redusere immunforsvaret og gjør deg da mindre motstandsdyktig ovenfor typiske høst og vinterforkjølelser. Det er gjerne de samme barna som er ofte syke på skolen og de samme foreldrene som alltid er "tufsete".Se på facebook f.eks. Er det ikke de samme foreldrene som alltid er hjemme med et sykt barn, eller de samme vennene som ofte er borte fra jobb  ? Dette går det fint an å snu på.  Jeg retter ikke pekefingeren mot foreldre med snørrete barn, er da mor selv. Våte føtter og "lueløs" vinter bidrar selvfølgelig til litt ekstra snørr og gørr i vinterhalvåret, men jeg mener at de er greit å analysere dagene litt hvis det er ofte sykdom i huset. Blir da sy jeg også, men vet at dersom jeg hadde hatt en voldsomt "slurvete" hverdag så hadde jeg nok ligget langt mer i sengen enn det jeg gjør. Se litt på uka de.Blir det fort en shopping-tur i sentrum etterfulgt av pasta på Delin` eller Mc Donalds ? Masse posemat og halvfabrikata ? Grandiser og Fjordlands ? Flere glass brus midt i uken? Dette er mat tilsatt masse sukker og kan kanskje være lurt å luke ut dersom man sliter mad dårlig immunforsvar. Mang skylder på at arn går på skol og blir smittet av hevrandre der.. JA; men man blir ikke nødvendigvis smittet dersom man har et sterkt immunforsvar- Dette henger selvfølgelig sammen. Det nytter ikke å være sunn en uke nå og da- skal du holde deg stort sett frisk og rask i vinter og ha et oppegående imunforsvar må du holde deg sunn hele uka hele året og kun skeie ut nå og da.  Da har ikke utskeielser  av og til så mye å si.. Det er ikke det du spiser og gjør ( ikke gjør ) mellom jul og nyttår som er så farlig, men det er det som skjer eller ikke skjer mellom nyttår og jul man skal passe på. Det er når det blir mer utskeielser enn sunne uker at immunforsvaret ditt får svi. Ellers er det selvfølgelig andre ting som gjør at man fort kan bli syk. Har man en betennelse i kroppen ( wops...thats me..) vil kroppen være dårligere rustet og man kan fort bli tufs og gørrete, men da er det hvertfall viktig å spise rett og riktig.   Nå er det morgentrening  med masse flotte mammaer- ha en fin dag !!

1 kommentar:

Anonym sa...

Fedon snakket om dette på tv her om dagen.
Er det fra han du har dette ?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogglisten