onsdag 2. januar 2013

Paleo Challenge del 1

Jeg skal gjennomføre en 30 dagers utfordring ved å spise typisk steinaldermat.  

KORT om PALEO / STEINALDERMAT 
(Ikke basert på erfaring, men på informasjon fra bøker og nettsider - snart på erfaring...).

Paleo handler om å spise ubehandlet mat fra "scratch" og med lav glykemisk indeks. Med lett tilgjengelige moderne mat, etterligner Paleo Diet den type mat vi  spiste før jordbruksrevolusjonen for kun 333 generasjoner siden. Paleo er en forkortelse av Paleolitisk (altså ingen dr. eller forsker sitt navn på dietten som jeg ser som meget positivt....) som er perioden fra 2,5år - år 10 000 år siden. Paleo består av hovedsaklig frisk frukt, grønnsaker, kjøtt og sjømat som inneholder gunstige næringsstoffer. Det er en lavglykemisk diett, noe som er meget gunstig for enhver kropp.  Dietten inneholder lite/ ingenting av raffinert sukker og korn, transfett, salt, høyglykemiske karbohydrater og bearbeidet mat. Paleo Diet oppfordrer folk til å erstatte melkeprodukter og kornprodukter med frisk frukt og grønnsaker . Mange som går på Paleo og steinalderdietten spiser magre melkeprodukter da dette var vanlig for mange på den tiden dietten stammer fra.
Paleolunsj etter min smak : )
Hva mener Aktivmamma om denne kostholdsfilosofien ? Som med alt annet så er jeg ikke for å leve etter én diett, men å leve på den måten som din kropp får det optimalt på. Maten i Paleo er hovedsaklig man skal spise er lavglykemisk noe jeg er veldig positiv til da det har mange helsebringende effekter. Steinaldermat går på ut på at man ikke skal spise industribehandlet mat da det er mye tilsetningstoffer, salter m.m. som ikke er bra for kroppen vår. Steinalderdiett er en suveren måte å starte en f.eks livstilsendring på eller å følge i en periode for å få "restartet" kroppen litt i forhold til mat hvisman merker at kroppen er litt i uballanse. Det jeg mener da er at en 30 dagers periode kan være greit før man eventuellt gjeninnfører andre matvarer man tidligere har spist til vanlig. Da finner man fort ut om det er noe man ikke tåler så godt, blir oppblåst av, føler seg slappere av osv. Dette er min motivasjon for å følge en 30 dagers steinalderdiett. Jeg merker at kroppen min reagerer på endel matvarer og jeg skal nå finne ut hva det er litt mer spesifikt.


En typisk steinaldermatdag : 
Frokost: Eggerør stekt m olivenolje med hakket persille. 1 av Sesongens frukt og urtete.
Mellommåltid: Noen skiver biff, bærmiks eller sesongbasert frukt
Lunsj: Cæsar salat med kylling (olivenolje eller sitron dressing)og urtete.
Mellommåltid Eple og walnøtter.
Middag: Tomat og avocado skiver; grillet kalkunbryst, dampet brokkoli, gulrøtter og artisjokk, bolle med friske blåbær og mandler til desert.

Har ingenting med maten å gjøre, men må jo si denne var prikken over i`en for meg i kveld... 

3 kommentarer:

Inger sa...

Spennende blogg! Begynte å studere steinaldermat IDAG :) Vil ned i vekt og opp i energi, både datteren min og jeg.

Marie sa...

Så flott Inger !! Hvordan går det ? Du finner mange gode og enkle Paleo-oppskrifter om du klikker deg inn på Oppskrifter øverst på bloggen min.
Lykke til !! Paleo = energi og overskudd :)

Marie sa...

Så flott Inger !! Hvordan går det ? Du finner mange gode og enkle Paleo-oppskrifter om du klikker deg inn på Oppskrifter øverst på bloggen min.
Lykke til !! Paleo = energi og overskudd :)

Det oppstod en feil i denne gadgeten
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...