mandag 22. august 2011

Sunn Minestronesuppe

Jeg syntes ordinær minestronesuppe var noe kjedelig og jeg er heller ikke så fan av pasta så jeg har satt sammen min egen variant... Resultater er meget bra om jeg får si det selv og her i huset spises den på høykant hver gang ! Mengden er ca-mengde og man kan selvfølgelig putte i de grønnsakene man liker best eller følge sesongen. Det viktigste for smaken synes jeg er at du har i søtpoteter, stangselleri , Karbonadedeig og knust tomat. Om du er vegetarianer så kan du kutte kjøttet og tilsette litt ekstra quinoa for å få opp proteinet i suppa.  Bon apetit :)


Ingredienser 
6 /10  porsjoner avhengig av mengden grønnsaker. Husk å spe på med litt ekstra vann dersom du kjører på med masse grønnsaker.

400/ 600 g karbonadedeig 
1 1/2 liter vann 
1 blokk gjærfri / saltredusert buljong ( helsekost eller utvalgte dagligvareforetninger )
2 vårløk 
1-3 fedd hvitløk
2 - 3 passe store søtpoteter
1 rødløk 
2-4 gulerøtter 
1 lite kålrabihode
1-2 stilk stangselleri 
1/2  squash 
2-3 store champignon eller aromasopp ( kan sløyfes ) 
1 boks knuste tomater ( ica`s økologiske eller Heinz ) 
1dl Quinoa ( rød, hvit eller sort.. )
1⁄2 ts LO salt, seltin eller himalayasalt
1/2 ts nykvernet pepper
Div krydderurter etter smak ( chili, timian, basilikum, + +)

Slik gjør du:
  • Brun kjøttdeigen i litt olje og ha over i en gryte med vann/kraft. 
  • Rens og del søtpoteter, gulrøtter, vårløk, squash og selleri i skiver. 
  • Finhakk løk og ha grønnsakene over i gryten med vannet ( jeg liker sprø stangselleri, så jeg tilsetter den litt senere...) 
  • Tilsett de hermetiske tomatene. 
  • Kok opp og la suppen småkoke til grønnsakene er knapt møre. - - Kok pasta etter anvisning på pakken.
  • La suppen trekke til alt er gjennomvarmt.
  • Smak til med krydder som cayenne, basilikum , hvitløk osv. 
  • Server gjerne med et nyrevet dryss med parmesan- snadder!

For flere oppskrifter følg denne linken : Oppskrifter

5 kommentarer:

lovelyliller.com sa...

Både hørtes å så kjempegod ut! Takk for oppskriften :D

Marie sa...

Den er knallgod og supersunn. Når jeg lagde den nå sist kokte jeg ikke grønnsakene noe særlig så de ble mer som dampet.Liker ikke myke grønnsaker, må være litt knas- da er det jo mye mer næring også : )
HA en fin dag !

Anonym sa...

Slår den linsesuppa de da Marie ? Den spiser vi hver måned og hele huset elsker den. Denne skal prøves denne uken.

Hilsen Gry
( fra mommy an me kurs for tre år siden )

Marie sa...

Hei Gry !
Håper alt er bra med dere.
Jeg vet ikke om den slår den, jeg er fortsatt linsegryte-fan, men jeg tror Espen liker denne best.
Den er hvertfall kjempegod :O)
Ha en fin dag!

Katia sa...

Har lagd den i dag. Den er så god!!! Måtte forsyne meg en gang til :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogglisten