Viser innlegg med etiketten pcos. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten pcos. Vis alle innlegg

onsdag 24. juli 2013

PIZZA, Paleostyle!

Fantastisk glutenfri pizza som GARANTERT vil bli laget igjen her i huset.  Bunnen blir på tykkelse med italiensk og er er langt mer sunn! Dette er slowfood, altså det er ikke ferdig på 20 minutter, men ca 45-60.  Lager du porsjonspizza så korter du ned steketiden noe.  Jeg har jobbet som pizzakokk i mange år på Peppes Pizza og er egentlig ikke glad i det, men dette var bare knallgodt! 
Pizzaen ble ca 0,4 - 0,5 cm tykk på det tykkeste, og jeg tror ikke den bør være tykkere enn det.

Synes du det er MYE topping? Masse kjøtt og grønnsaker som du blir god og mett av er helt topp! Hvis du ikke spiser melkeprodukter fra ku, så dropper du ost og evt legger på fetabiter de siste fem minuttene av steketiden eller sløyfer det helt.

Bunn
  • 2,5 dl mandelmel 
  • 1 dl cocos meld
  • 4 egg
  • 1 ts bakepulver
  • 1 ts fiberhusk / kostfiber 
  • 1 SS kokoskrem ( det hvite kremete laget som flyter øverst på kokosmelken når den nyåpnet).
Lag bunnen først og stek den i 15 min på 175grader, mens du forbereder resten av maten.

Topping del 1
  • 4-6 champignoner 
  • 2 strimler bacon ( vet mer om du er veeeeeldig glad i fett).
  • 2 Fedd hvitløk
  • 4-5 blader 
Klipp bakon i biter og stek til det ligger litt fett i pannen. Stek deretter  sopp, hakket hvitløk og basilikum sammen baconet. Stek til soppen er gyllenbrun og fin i fargen.  

Topping del 2
  • 350-400gram karbonadedeig 
  • 1/2 rødløk 
  • Klype havsalt 
  • Nykvernet pepper 
Stekes og krydres som normalt.

Topping del 3
  • Squash
  • 4-5 Cherrytomater 
  • Frisk paprika  
Pizzasaus 
  • 1 stor tomat 
  • 1 stor ss Tomatpuré 
  • 1 SS olivenolje ( eller kokosolje..)
  • 1 ts sterk chili ( kan så klart sløyfes. Vår kommer i boks med plastlokk kjøpt i grønnsaksbutikken på Sæther).
  • 1 ts Rosmarin ( jeg brukte tørket på glass).
Mos tomaten med stavmikser og rør inn resten av ingrediensene. Blir det ikke nok til å dekke hele pizzaen så ta litt mer tomat og litt puré,  
Bare minutter unna pizzaen nå........... 
  • Smør pizzasaus på pizzaen (jeg smurte helt ut i kantene). 
  • Dryss over litt ost hvis du vil ha det på. Legg karbonadedeigen på osten og  topping to og tre. 
  • Stekes så i 10-12 minutter på 180grader. 
Kanskje ikke den peneste pizzane , men fy søren så god! 
Pizza med goood samvittighet ;)  Kunne du tenke deg å prøve denne oppskriften ?
Del gjerne linken  :)   Flere  snasne oppskrifter her.
God natt! Marie


fredag 19. juli 2013

PALEO innkjøpsliste for ferskinger :)

Vil du ned i vekt, få mer energi og bedre helsen litt så er ikke trening nok. Du kan trene deg blå i fjeset hver dag, men uten bra kosthold så vil mye av treningen være unyttig. Paleo/Steinaldermat har blitt min favoritt og her er en liten innkjøpsliste om du og vil teste dette. 
Er du helt "Paleofersking"så er det greit å å ha en enkel innkjøpsliste. Sjekker man nettet og ser på drevne paleobloggere så kan det virke litt avansert i starten. Paleo er ikke avansert, men man må vende seg til å brukte ekte matvarer og ikke pose/halvfabrikata, blandingsprodukter og mat som er ødelagt i prosessen fra 'natur til kjøleskap'. 

Innkjøpsliste 
  • Kokosolje /Cocosa f.eks 
  • Olivenolje 
  • Stevia  ( Søtningsmiddel)
  • Squash ( Pastaerstatter)
  • Kyllingfilet
  • Avokado
  • Sitron 
  • Blåbær
  • Egg 
  • Cokosmelk 
  • Mandler 
  • Mandelmel 
  • Fiberhusk (laget av psylliumfrø- bindemiddel og senker GI i mat)
  • Quinoa ( En fin erstatter for ris).
  • Kokosmel ( Genialt til baking ).
  • Søtpotet ( Til puré, pome frites, potetgull m.m). 
  • Frukt og grønnsaker
  • Friske Urter 
  • Fisk ( makrell, torsk og ørret f.eks). 
  • Kjøtt 
  • Havsalt /Himalayasalt
  • Honning eller agavesirup
  • Evt gresk yoghurt 
  • Evt smør ( ikke margarin). 
Lurer du på hva som er Paleo eller ikke kan du se på dette skjemaet jeg fikk av Kristine. Eneste jeg er uenig i er palmeoljen, men ellers er den knall. Last den ned på mobilen din og sjekk når det er noe du lurer på om passer inn i Steinalderkost :) 

Del veldig gjerne innlegget om du tror noen andre kan ha glede av dette! 
God kveld :) 

mandag 21. januar 2013

Rask lakselunsj (Paleo,Lavkarbo,sunt,godt,metter)

Til frokost,lunsj, kvelds eller etter trening..

Jeg elsker når laksen er lettvarmet på egget i denne enkle retten. Smaker så utrolig godt uansett om det er røket laks, salmalaks eller kokt laks!

Wrap:
2 - 3 egg

1 "dæsj" mandelmelk (evt kokosmelk) eller en... "dæsj" fløte for LCHF'ere.
1 liten "dæsj" vann


Fyll:
Laks
Delte cherrytomater
Feta
Paprika

Fremgangsmåte 

Eggewrap: 
Visp egg, vann og mandelmelk og hell i varm panne.

Fyll:
Fordel tomater,paprika, fisk og til slutt litt fetaost og la så stå på middels varme til du har ønsket konsistens på wrappen.

Spises som en Wrap som du ruller sammen, eller som omelett.. UANSETT- knallgodt med den varme laksen og smeltet feta sammen. Er du sulten av deg lager du to eller spiser det med masse, deilig og grønn salat!



Paleo/ Steinaldermat er anbefalt for folk med bl.a. med Pcos. I hovedsak spiser man rene råvarer, ikke halvfabrikata eller bearbeidet mat.






torsdag 27. desember 2012

Kropp på bærtur..

Det er ikke godt å kjenne at kroppen er i ubalanse. Før jeg ble gravid var kroppen mer i balanse enn på mange år og det var mest sannsynlig derfor jeg også ble gravid. Nå føler jeg at den er helt på bærtur hormonelt og i tillegg så har jeg bekkenløsning som overhodet ikke vil slippe taket. Disse to tingene setter en stor demper på humøret mitt og motivasjonen for det meste daler. Har Hatt fire treningsfrie dager nå i håp om at bekkenet skal bli bedre, men det er fortsatt vondt så det blir en treningsøkt i dag ja, for føler nesten at det er værre i bekkenet.
Å merke at forbrenningen har blitt så mye dårligere er noe jeg IKKE gidder å godta så jeg har bestemt meg for å endre diett selv om den gamle fungerte fint i mange år. Nå virker kroppen min mer 'skadet' og som om den har store problemer med å takle matvarer jeg tidligere ikke har hatt problemer med.Det som fikk meg i balanse sist virker ikke lenger så derfor blir det å teste ut og endre litt på dette som får fokus inn i 2013. Da jeg har store smerter i bekkenet når jeg trener så blir det ikke noen endriger der annet enn at jeg skal prioritere behandlinger hos fysio og kiropraktor hvis jeg får barnevakt.
Siden jeg har mange lesere som også har Pco/s så tenkte jeg lufte hva jeg skal gjøre fremover både av trening og kosthold. Jeg driver og jobber frem en test-diett basert på erfaring og kunskap rundt pco/s for å se om det kan hjelpe på symptomene mine og få meg i balanse.

Hvordan merker jeg at kroppen er i ubalanse:

Forbrenningen er dårlig
Restituerer seg dårlig etter trening (trening har ingen merkbar effekt på hverdagen..).
Humørsvigninger
For mye cortisol i kroppen
Legger på meg av typiske "ja-matvarer".
Sliten ( har også noe med ekstrem jobbsituasjon om dagen, men alt henger i hop...).





lørdag 17. juli 2010

Kort om PCOS og hvordan det er å leve med


Jeg får spm om hva PCOS er ukentlig og tenkte jeg skulle legge ut bittelitt om dette her. PCOS er et syndrom som kort oppsummert kommer av en hormonuballanse i kroppen.
Dette er de mest vanlige hormonene som kan være i uballanse og som bør sjekkes om man lurer på om man kan ha pco/s.
  • Androgene (testosteron)
  • Kortisol ( stresshormon )
  • Østrogen
  • FSH (follikel stimulerende hormoner)
  • Insulin
  • LH (luteinizing hormone)
  • Progesterone
  • Prolactin.
  • Thyroid hormoner.                                                                                                                          
Man kan ha det genetisk eller som en type livstilssykdom på lik linje med diabetes type 2 og syndrom x.
Det er mange forskjellige symptomer på PCOS og jeg tror de fleste kjenner seg igjen i noen av de uten å ha diagnosen. Man regner med at mellom 5 og 10% av norges kvinnelige befolkning har pco/s, men at over halvparten aldri vil finne ut av det.
Jeg har hjulpet mange med PCOS til å endre livstil og ser at det er mulig å få et bedre liv for alle, bedre selvtillit og ikke minst minske noen av symptomene jeg lister opp her :


Av de valige symptomene er det cyster/folikkler på eggstokker,acne, tretthet, humørsvigninger, overvekt, høyt blodtrykk, uregelmessig manstrasjonsyklus, depresjon, søvn apnee, nedsatt lungefunksjon.


Av de noe mer sjeldne symptomene er det nedsatt insulinfølsomhet, økt hårvekst i ansikt og ellers på kroppen ( hirsutism ), hårtap ( "måne" ), infertilitet, acanthosis nigricans,  totalt uteblivende menstrasjon og eggløsning. Mulig jeg har  glemt noen her, men sitter og skriver rett fra "hjertet" og har ingen av notatene mine her ..

En kvinne med PCOS legger på seg stort sett rundt magen, hoftene og øvre del av ryggen, mens andre ikke har noen overvektsproblemer i det hele tatt, heller kanskje tvert om.

Behandling av PCOS kan gjøres på flere måter. JEg tenkte skrive et eget innlegg om dette dersom iteressen er der hos folk.

Meg og min PCOS
Jeg har vistnok hatt dette siden tenårene og kan vel si at med sikkerhet at det ikke er en livstilssykdom jeg har fått grunnet inaktivitet og dårlig kosthold da jeg aldri har vært innaktiv ( tvert i mot ) eller spist særlig usunt. Jeg fant det ut først når jeg var 28år, men da falt også alle brikkene på plass. Jeg ble sendt til spesialist etter ekstreme smerter i magen som da viste seg å være cyster som sprakk.  Da hadde jeg 12 cyster på en eggstokk og 6 på den andre. Etter at jeg kuttet hvete/gluten i kosten ble magesmertene minsket og humørsvigningene ble færre (digg..) innen kort tid. Jeg lever etter alle "regler" for å leve mest mulig symptomfritt og kanskje kunne reversere det som skjer en dag..

Jeg har stort sett alle symptomene forutenom problemer med hårvekst/tap, høyt blodtrykk og acne så de meget synlige plagene er jeg heldigvis foruten. Men jeg merker det godt på innsiden og at det påvirker hverdagen min, men har det bedre nå enn før.  Jeg er kanskje ikke overvektig ,men det har noe med at jeg beveger meg og trener/danser/underviser mellom 20-30 timer i uken. Derfor merker jeg det enormt når sesongen er slutt som nå. Jeg må kutte mye mer ned på karb og trene annerledes ellers legger jeg på meg på 1-2-3 og får veldige humørsvigninger. Det er ganske slitsomt og må tenke meg om syv ganger før jeg putter mat i kroppen da jeg legger på meg raskere enn noen andre jeg kjenner. PES!
Dette har jo med insulinfølsomheten å gjøre. Infertil er jeg desverre også og sliter voldsomt med trøtthet noe som selvfølgelig er vanskelig, men man lærer seg å leve med det også.MEN, jeg har det mye bedre nå som jeg er klar over hvordan jeg må leve og jeg vet hva som forværrer symptomene. Det er ikke bare-bare å bli kvitt dette, men det er veldig lett å forminske symptomene. Jeg tror at den dagen jeg begynner å jobbe normalt og ha kjærsten min mer hjemme, og pappa flytter til oslo (!) vil jeg kunne senke skuldrene og utskildringen av kortisol blir mindre. Bare det vil gjøre underverker for meg....


Det viktigste jeg prøver å leve etter er disse "reglene" jeg har satt opp for meg selv og som jeg har basert på forskjellige forskninger som har vært utført det siste tiåret. 

* Leve mest mulig likt fra dag til dag - stå opp og legge seg til samme tider hele året ( ikke det enkleste)
* Spise lavkarb de dagene jeg kun trener en - tre timer og noe mer tilpasset når det blir mellom fem og ti timer trening og undervisning.
* Ta tilskudd av Omega 3,  D-vitamin ( MEGET Viktig for pcos`ere ), kalsium og magnesium
* Være i solen så mye som mulig- evt solarium og få så mye dagslys som mulig.
* Trene hver dag hele året, i værste fall en powerwalk når det er høytidsdager etc.
* Leve glutenfritt, hvete og melkefritt.
* 15 min "power naps " på dager med mer enn fire timer dans og trening.
* Prøver å unngå stressede situasjoner

Kjente kvinner med PCOS 

Victoria Bekcham
Alyssa Milano

Har du PCOS ? 
Jeg skriver gjerne blogginnlegg om dette basert på nyere forskning, men dette er ikke noe jeg gjør om det kun interesserer meg og en til :)
Jeg svarer gjerne på ting, i sær i forhold til vektreduskjonen som igjen stort sett fører til reduksjon av de kjedelige symptomene. Jeg har og vært under fertilitetsbehandling så kan endel om dette også.
Vi har også flotte kurs på Studioet i ny og ne som egner seg veldig for kvinner med PCOS som innebærer kostholdsveiledning og trening.

Nok om dette , bare å ta kontakt og ellers ha en super glad dag!

Artikkel  om en som har spist "av seg" pcos symptomer med GI mat. http://www.klikk.no/produkthjemmesider/norskukeblad/article489125.ece
Artikler man IKKE bør lese dersom man ønsker å lære noe. Utrolig at VG kan legge ut noe som dette!
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10036185

søndag 31. januar 2010

Måltidsplanlegging ja...

De som kjenner meg vet at jeg har noe som PCOS og sliter litt med det om dagen. Det hadde stabilisert seg ganske bra, men for fire måneder siden begynte hormonene så smått å svinge igjen. Utrolig slitsomt.
Det finnes ingen kurs for pcos, men man kan dysse ned slitsomme symptomer ved hjelp av stabilt blodsokker, regelbunden trening, evt hormonpreparater, og ikke minst søvn og sol. 
Det værste med dette syndromet er at man kan bli infertil.  Jeg har desverre havnet i denne kategorien, men gråter ikke lenger av den grunn. JEg ser på kroppen min som en maskin som kan justeres litt underveis for å kunne fungere bedre. og nå er det frem med verktøyet igjen :)
Jeg har testet ut kroppen min med forsjkellige type livsstilsdietter og vet veldig godt hva som fungerer og ikke. Men nå nå skal jeg prøve å endre litt kostholdet igjen. Tydelig at kroppen min er i " sparemodus " og det er slitsomt for hodet og gir ingen særlige gode resultater værken i prestasjon eller motivasjon. Jeg bruker et program som heter " Helsevakten" for å sjekke at jeg får i meg det jeg skal. Så nå blir det spennende om det skjer noe her.. Det er veldig typisk for de med PCO å slite om vinteren i mangel på D -vitaminet fra sola. Dette gjør at jeg gleder meg desto mer til turen til Tyrkia i Mai. At jeg reiser i Oktober er også utrolig bra for det er rundt den tiden hormonene gjerne tar litt av...  Men det jeg skulle frem til med dette er at når man lever på en viss måte hele tiden i forhold til mat er det viktig å variere litt innimellom. Jeg skal nå justere og se om det er noe som jeg bør gjøre annerledes. Da ser jeg på kostholdet to uker fremover ikke bare en dag. Å planlegge måltider er den beste nøkkelen til å klare en endring  i spisemønsteret. Nå skal ikke jeg endre livsstil og spisemønster, kun mengeden av ingredisenser, men allikevel er det veldig godt å holde seg til en plan.  Dersom man lager maten på forhånd , ja gjerne for fem dager om gangen, da sparer du deg for voldsomt mye hodebry og ikke minst tid og penger. JEg steker opp endel kylling nå, men det deler jeg i biter og fryser ned og legger i luft-tette bokser. Koker opp litt quinoa og blander det sammen så har jeg ferdig lunsj til flere dager. Jeg tar selvfølgelig og spiser grønnsaker ved siden av også , men de deler jeg først opp samme dag.
Jeg kan fint være impulsiv og spise på restaurant en dag, men jeg vet hva slags type mat jeg skal holde meg til på forhånd.


MEd PCOS må man holde seg i form mer enn det som er normalen for å ha det godt med seg selv. Jeg mener at en treningsøkt hver eneste dag er på sin plass, men at de dagene det ikke trenes så går man tur. PCOS kommer i flere " fasonger" og den vanligste er rund, men det er også de som har så mye mannlige hormoner at de bærer mer mannlige preg i form av meget smal mannlig kropp, men det hører ikke med til normalen. Victoria Beckham mener dette er årsaken til sin magre kropp. ja, ja.. maybe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogglisten