lørdag 14. august 2010

ADVARER MOT EKLE OPPLYSNINGER!

Det står i VG i dag at det er funnet en flue i en melkesjokolade. Vet ikke hva som er værst, flua eller sjokoladen, men helt ærlig- Er dette noe å hyle  for når man stort sett får i seg analkjertler fra bever
 ( euphemized as castoreum )når man spiser softis med  tutti-fruttiog knuste biller når man spiser  bringebærgodis ( Carmine / Carmine syre ).. Jeg synes helt ærlig det er litt mer ekkelt jeg da.. Naturlig, ja-vel, men sikkert ikke en helt naturlig prosess fra bille til e-stoff godis..MEN flua kan du plukke ut av sjokoladen, men det er ikke like lett å gjøre med billene og analkjertlene ... Skal ikke være skikkelig snerpete for det finnes lang mer ekle ting folk spiser hver dag, men vet ikke om jeg hadde spist de overnevnte produktene om jeg hadde vært vegeterianer...
Photo: wikipedia og Google.
Vi spiser hele tiden ting vi normalt ville ungått, men gladelig uvitende om hva som er i maten dytter vi
det i oss intetanende og tilfredstilte. Hva med gummi arabicum ( E414 ) som finnes i godterier  som sorte krokodiller og andre vingummi varianter ? Dette husker jeg pappa hadde på trykkeriet han drev da jeg var liten jente og det var ikke til å spise, men mener han brukte det til å fjærne trykksverte med, men mulig jeg surrer her ( noen som kan hjelpe meg med å huske..? ). Vannilin har man og spist i de typiske vaniljeprodukter som yohust, posevanilje osv. Heldigvis har det nå kommet gode varianter fra TIne med ekte vanilje og ikke vanillin som er fremstilt av råttent tre.. For de som i det hele tatt spiser yoghurt da... Ikke så ille.. Dette er bare et mini-knippe av det som man får i seg av tilsetninger vi egentlig ikke ønsker i kroppen vår.. 
Photo: Wikipedia
Ja, ja.. så om den lille flua forvirret seg opp i melkesjokoladen så har vi vel hørt om musehaler, glasskår og barberblader i norskprodusert mat- Tror jeg satser på flua jeg da, eller litt deilige jellybeans med farge fra knuste biller, eller en is med litt tutti -frutti snadder fra bever-anal-kjertler... 
ANyway;  Kos deg med lørdagsgodisen da da! 

Marie : )

Har endel bøker om dette.. skal finne navnene på de og legge de ut. Foreldre BØR være litt oppmerksomme på hva barn får i seg...

2 kommentarer:

Nina sa...

Passe ekkelt, men det finnes nok værre vi får i oss.

Marie sa...

Potetgul f.eks ?
;) Marie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogglisten