søndag 3. januar 2010

ISODIETTEN

Paulun har lenge vært min guru innen kosthold og han stopper aldri å komme med nyheter jeg virkelig koser meg over. Nå har han i samarbeid med et par til jobbet frem en variant av en diett som de selv mener er den beste metoden å holde kroppen sunn og i ballanse med, nemlig isodietten. Her har de forsket frem det beste fra mange andre dietter og kommet frem til en god blanding.
Det som jeg ble veldig glad for når jeg satte meg litt inn i denne dietten er at det faktisk mye lik  min kostholdsfilosofi har vært de siste 7-8 årene. Jeg er nok noe mindre fan av Karbs personlig, men det har jo med PCOS å gjøre.




Jeg tenkte legge litt ut om dietten her. 



Dette er iso:«ISO» står for isokalorisk, noe som betyr at energi er likt fordelt mellom fett, proteiner og karbohydrater.
GI (Glykemisk Index): Isomer har lav GI. Langsomme karbohydrater holder blodsukker på et jevnt nivå, som gir bedre metning, mindre søtsug og favoriserer forbrenningsanlegg.
Dietten:
1. Faste måltider hver dag - helst fire til fem slik at blodsukkeret holdes i sjakk.
2. Spis varm mat, det gjør at du blir mettere.
3. Moderate porsjoner, men store nok til at man ligger unna småspisingen.
4. Alkoholforbud - alkohol er flytende kalorier som øker appetitten.
5. Kjør på med fiber, det senker GI-nivået og metter lenger.
6. Sterkt krydder øker fettforbrenningen.
7. Velg gjerne glutenfritt hvis du opplever magevondt når du spiser.
Ingenting er revolusjonerende her, men kanskje greit å ha noe å forholde seg til om man har et nyttårsforsett og kanskje ikke vet helt hvor man skal starte i forhold til kosten. Personlig mener jeg måltidsplanleggingen er selve nøkkelen til å nå et mål , noe alle burde sette seg litt inn i. 
Planlegging, struktur og rutine! Tre sterke gode råd om man skal kunne holde seg til en diett, kosthold eller treningsplan. 

Det er nok mange som burde slå en knute på armene når man er på handletur i sverige ja :)




Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogglisten